Naar de haaien

Schrijnend.  Gisterenavond zag ik een docu waarin topchef en schreeuwlelijk Gordon Ramsay een persoonlijke kruistocht aanging tegen het afsnijden van haaienvinnen.  Dat het zo de spuigaten uitliep wist ik zelfs niet.  De beruchte haaienvinnen zijn gegeerd in de Chinese keuken, omdat ze vroeger vooral als statussymbool werden verorberd.  Dat deze vinnen – volgens Ramsay – absoluut naar niks smaken kan de pret klaarblijkelijk niet bederven.

Waar Jan Modaal gruwt van de beelden waarbij kleine lieve zeehondjes de schedel worden ingeslagen, blijken de al even afgrijselijke praktijken van de shark finners  weinig bekend.  Indien haaienvlees zelf nog enige culinaire waarde zou hebben, en de haaienvinnen slechts als bijproduct gegeten werden, zou ik er geen probleem mee hebben.  Daarentegen worden de dieren – levend (!) – ontdaan van hun vinnen, om dan  – nog steeds levend (!) – van de boot getrapt te worden.  Dat ondertussen een heel ecosysteem door overbevissing naar de vaantjes wordt geholpen zal de Chinezen worst wezen.  Nadat ze de neushoorn (bijna) hielpen uitroeien voor hun lokale kwakzalverij kan dit er nog wel bij niet?

Dit stoort me mateloos.  Ronduit kortzichtig en achterlijk…

Ter illustratie onderstaand filmpje (opgelet voor gevoelige zielen vanaf 0:56)

5 thoughts on “Naar de haaien

  1. Wie de Middernachtsdromer is, weet ik niet. Hoef ik ook niet (meteen, haha) te weten. Al denk ik hem al wel eens eerder te hebben gelezen onder een gans andere benaming. Toen ik nog actiever de blogosfeer doorkruiste, that was.
    Ik volg nauwelijks nog blogs, maar als de hand van de meester lonkt, dan raak ik geboeid. Om maar te zeggen dat u er een vaste lezer bijhebt.

  2. Verdoemme Menck, ik ben eigenlijk altijd al een stille fan geweest van u (en heb idd onder een ander alter ego wel ‘ns gereageerd op uw blog). Mersie voor het compliment! (neemt z’n hoed af) 🙂

  3. De hele visserijsector is over het algemeen bijzonder milieu-onvriendelijk te noemen. Bijvangst (die gewoon halfdood overboord gekieperd wordt) varieert tussen de 40 en de 90 procent. Plastiekafval wordt massaal in zee gedump. Sleepnetten vernietigen het bodemleven. Lijnvisserij doodt heel wat zeevogels. Verdwaalde netten doden zeeschildpadden. En dan zwijg ik nog over de massale overbevissing 🙂

Geef een reactie

