Derny

Toen ik vandaag, op mijn vaste loopparcours, uit het Zoniënwoud kwam om een drukke rijbaan over te steken, passeerde er voor mijn neus een nogal gezette man op een veel te klein mobiletje, gevolgd op een paar meters door een aantal wielertoeristen.  Het zal zo wel niet bedoeld zijn, en ze hadden duidelijk niets te maken met elkaar, maar het deed me onmiddellijk denken aan een dernywedstrijd.

Een dernywedstrijd!  Gezien ik geen voorstander ben van panem et circenses en het wielervermaak me eigenlijk worst kan wezen, werd ik desalniettemin teruggekatapulteerd naar het verre verleden.  Toen ik nog een klein ventje was.  Zondagavond.  Sportweekend.  Onze pa, die onder het genot van een Bastos naar de verslagen van de koers kijkt.  Ondergetekende die braaf en zwijgend meekijkt in de hoop dat het niet lang meer duurt.

Ik begreep er niks van.  Brave, noest wroetende coureurs die achter dikke mannen op kleine mobiletjes reden.  Oneerlijk was het!  Uiteraard konden die jongens het nooit halen van die gemotoriseerde slechte karakters!  Probeer die mannen maar eens voorbij te steken op uw fietske!  Ik catalogeerde deze sport dan ook onmiddellijk bij ander kwalijk vertier zoals dwergwerpen, maar dit laatste heb ik nu uit mijn duim gezogen omdat ik op die leeftijd waarschijnlijk nog nooit van dwergwerpen had gehoord.   Afin,  ik vond het oneerlijk, en was bovendien zo loemp om geen uitleg aan vader te vragen, en aldus heb ik mijn mismeeterd gedacht over deze sport voor mezelf gehouden.

Gelukkig weet ik nu beter, maar ben en zal nooit geen echte  fan van de wielersporten worden.  Panem et circenses begrijpt u?  Of misschien een beetje, van de biertenten naast het parcours.  Bij deze is ook de bond ter bescherming van mishandelde mobiletjes opgericht.  Bij wijze van dagelijkse goede daad.

5 thoughts on “Derny

Geef een reactie

