Doodsimpel (2)

Ik was net in Antwerpen gaan wonen, en via een paar vrienden had ik algauw een stamkroeg gevonden waar het gezellig toeven was.  Als je zoals ik nogal extravert van aard bent, duurt het niet lang vooraleer je een hele boel nieuwe mensen leert kennen.

Een paar weken eerder had ik haar leren kennen in hetzelfde café, waar ze vaak, net zoals ik, langskwam na de late shift voor nog een paar slaapmutsjes.   Een plezante meid waar het steeds leuk mee babbelen was.  Ik meen dat we beiden wisten dat er zich enige aantrekkingskracht begon te manifesteren, maar gezien we  reeds – al grappend – onze misère aan elkaar hadden verteld konden we alleen maar vaststellen dat we beiden té slecht in ons vel zaten, en onze werelden té verschillend waren om wat dan ook met elkaar te beginnen.  Maar dat stond ons die avond niet in de weg om er toch één keer van te profiteren.  We wisten toch dat het er van ging komen, en spraken af om het bij die keer te houden en er ons kleine geheim van te maken.  Echt éclatant was het niet.  We waren immers gewoon twee dolende zielen die – even –  wat affectie zochten bij elkaar.  Between consenting adults kan dat immers geen kwaad.  We hadden onze opwelling geblust, zonder meer, en daar ging het ook om.

Die ochtend werd ik naast haar wakker, en mijn oog viel meteen op die grote stenen pot die op de schouwmantel stond geparkeerd.

“Rookt gij tegenwoordig pijpen?”

“Huh?  Waar hebt ge ’t in godsnaam over?”, zei ze slaapdronken.

“Die stenen pot op de schouw doet me denken aan de tabakspot van mijn grootvader zaliger”, antwoordde ik.

“Oh, dat,… dat is euh…, wel…, euh…, de urne met de as van mijn zoontje.  Hij stierf kort na de geboorte aan een afwijking waar men niks aan kon doen.  Ik stond er toen alleen voor omdat de vader mij na zes maand zwangerschap had laten staan.  En ik studeerde toen nog.  Afin, op die manier kan ik hem altijd bij mij houden”, flapte het er opeens uit.

Ik stond perplex.  Daar had ze me niets van verteld.  Geschrokken ook.  Van mijn melk.

Luguber?  Neen, ik vond het een verdomd moedige vrouw!

4 thoughts on “Doodsimpel (2)

Geef een reactie

