Metal, Saint Tropez en beertonnen

U heeft het misschien al gehoord: de omhooggevallen kleinburgers van ’t Eilandje in ’t Stad zijn een petitie begonnen om een metalcafé weg te houden uit hun buurt.   “Heavy Metal en zijn associatie met de ‘demonische cultuur’ (doodshoofden, lijkkisten, demonen en de benadrukking van de dood) heeft een eigen publiek met eigen normen en waarden. Deze niche en het publiek dat daarop afkomt past niet in wat het Saint-Tropez van Antwerpen en omgeving moet worden” staat letterlijk in een brief aan het onderlijfje op ’t Schoon Verdiep.  Tiens, en ik die dacht dat we reeds alles hadden gehad met NIMBY’s.  Eerst waren er de idioten die een huis gingen bouwen aan een vliegveld om vervolgens te klagen dat er wel eens vliegtuig overkomt, om nog maar te zwijgen van de speelpleinen met joelende kinderen of slagschaduwen van windmolens.

Dat deze übermenschen, vanwege hun vermeende status, sowieso lijden aan enige arrogantie en wereldvreemdheid verbaast me niks, maar deze keer vind ik het er ver over dat ze ook nog eens gaan bepalen welke normen, waarden en culturen er in hun parochie mogen gelden.   Geld kan lelijke dingen doen met mensen.

Ik krijg opeens veel goesting om aan Boer Isidoor, hier bij ons in het dorp, te vragen of ik zijn tractor, met bijbehorend zeikvat, mag lenen voor een ritje in dit toekomstige Saint-Tropez.  De status van de eilandbewoners indacht kan ik stellen dat het vulsel van deze beerkar van prima ambachtelijke kwaliteit is, handgedraaid en afkomstig van eerste klas zwijnen met biolabel (want dat is toch zo hip).  Nu nog een gettoblaster vinden en een paar snoeiharde metalplaten opdiepen om aldus al sproeiende en musicerende duidelijk te maken wat échte hinder is.

Ik moest ze toch al niet, die losers van het eilandje.  Ik heb in Antwerpen namelijk op ’t Zuid gewoond.  Trendy en hip, en de zon schijnt er altijd nét iets meer.  Dat kwam ongetwijfeld door onze standing.  Soort zoek soort hé 😉

8 thoughts on “Metal, Saint Tropez en beertonnen

  1. Ik wist toch ook niet goed wat ik las over mijn ex-stadsgenoten! Zo’n pretentie!

    Al wil ik wel even benadrukken dat ‘we’ niet allemaal zo’n omhooggevallen idioten zijn. Laat dat Eilandje van de zomer (en lang nadien) maar voor wat het is, in de Zomerbar op ’t Zuid is ’t deze zomer (en lang nadien) te doen! Daar komt ge veel sympathieker en verdraagzamer volk tegen ;o)

    • Op ’t Zuid woont er anders ook veel omhooggevallen volk hoor; zeker met de klachten van omwonenden (lees: rijke inwijkelingen) ivm de sinksenfoor. Ik heb er zelf ook een paar jaar gewoond, maar dat was enkel omwille van de cafés 😉

Geef een reactie

