Waar rook is…

Het einde van een tijdperk.  Vanavond ga ik – tegen mijn gewoonte in – een pint pakken, om nog eens voor de laatste keer een sigaret te kunnen opsteken in het café.   An sich heb ik hoegenaamd geen probleem met het rookverbod.  We weten ondertussen al lang dat het én ongezond én duur is, waar ik me, met mijn aangeboren drang tot zelfdestructie, tot nu toe maar weinig van aangetrokken heb.  Tot nu toe, want met tram 4 die zo stilaan opduikt aan  de einder, wordt het stilaan tijd om toch één slechte gewoonte op te geven.   Zo’n rookverbod kan dus alleen maar helpen, en in de tussentijd zal ik gewoon wel eventjes naar buitengaan wanneer de drang naar nicotine te groot wordt.

Waar ik dan wel een probleem mee heb is in de eerste plaats de betuttelende overheid, die met het opgeheven vingertje gaat vertellen wat al dan niet goed voor ons is.  En waar ik zeker een probleem mee heb zijn de verzuurde lezerscommentaren op de websites van de kranten,  van al even verzuurde niet-rokende zeikstralen, die beweren dat ze nooit of zelden op café gingen omdat er teveel rook hing, en nu – op hun eerste communiezieltje – beloven van dat wel te doen.  Ik geloof er geen fluit van, gezien (volks)cafés, pinten bier en rook reeds eeuwen een plezante drievuldigheid vormen, en de typische regelmatige cafégangers (lees: tooghangers) zowat allemaal roken, inclusief de waard.  Diezelfde toogplakkers zijn dan ook diegenen waar de baas nog iets aan verdient, in tegenstelling tot  bovenvermelde pathetische seuten, die dus vanaf morgen schijnbaar in dichte drommen de cafés zullen bevolken, en eerder van het soort zijn dat anderhalf uur aan één (1!) glaasje wijn zit te lurken om dan weeral voor 6 maand te verdwijnen.  Quantité négligable dus.

Absurditeiten zullen er ook opduiken, zoals in Ierland, waar de verwarmde “biertenten” buiten vol (rokende) regulars zit, en er binnen in de pub géén kat meer te vinden is, tenzij dan bovenvermelde medemensen;  anderhalf uur lurkend aan hetzelfde glaasje wijn.  Op sommige plaatsen is het al zover gekomen, dat er in de biertenten reeds een scheidingslijn is afgetekend tussen de rokerskant en de niet-rokerkant.  Weeral niet goed dus…  Afin, in Duitsland en Nederland is men al op het verbod teruggekomen, ook vanwege de negatieve invloed op het zakencijfer in de horeca, en laat men uitzonderingen toe voor het kleine volkscafé.  Want zeg nu zelf, wanneer de meeste grote cafés, de tavernes, de loungebars en danscafés reeds rookvrij zijn, en er dus voldoende keus is voor de niet-rokers, kan men best een uitzondering voorzien voor het kleine stamenee en de bruine kroeg.  Dat zat vroeger toch al vol met rokers.  Anderen kwamen er (bijna) niet.

Ik snap dat eigenlijk niet goed; toen ik vroeger in Antwerpen woonde, waren er een aantal grote (en best gezellige) niet-rokerkroegen.  Deze waren zonder uitzondering rond middernacht gesloten, terwijl de donkere bruine krochten vol rook, tot een kot in de ochtend bomvol zaten.  Ik laat de conclusie aan u over.  Zelf zal ik me braaf aan het verbod houden, en blijf ik er bij dat ik ergens dit jaar nog, mijn laatste zal roken.  Echtig in ’t echtig waar!


24 thoughts on “Waar rook is…

  1. Dat gaat vreemd doen .. dat rookverbod! Geen pikkende ogen meer (maar toch blijven zitten), geen kledij direct-bij-thuis-komst in de wasmachine steken en niet meer jammeren met/tegen mede-gestopte-vriendinnen dat het af en toe toch moeilijk is om vol te houden :o)

  2. ’t Is gewoon absurd. Voor zulke klotewetten te formuleren en uit te voeren betalen wij die klootzakken. Alsof er ook maar iemand van die dikkoppen ermee inzit dat wij, rokers, onze longen kapotmaken. Mogen we zelf nog beslissen wat we in onze longen zuigen, ja?

    Ik zie het al gebeuren: buiten ’t café altijd dikken ambiance en binnen geen kat, en dan gaan ze de wet op burenlawaai en geluidsoverlast weer moeten verstrengen, aja.

    Maar trouwens, wat ik me afvraag: wat betekent dat rookverbod eigenlijk voor de rokende cafébazen (M/V)? Als we nu een pintje willen bestellen gaan we buiten moeten gaan want de cafébaas zal daar zijn sigaretjes staan roken omdat hij dat niet meer mag in zijn eigen huis.

    Wacht maar, dat gaat niet blijven duren.
    Hoeveel zetten we erop dat dees wet ook bij ons weer ongedaan wordt gemaakt?

      • Jamaar … ik heb dat nooit gedaan!
        Da’s een totaal nieuwe wereld voor mij!
        (zou’t ge daar ergens een cursus voor kunnen volgen?)
        (gaat googlen: “cafébezoek voor dummy’s” dat moet toch bestaan?)

      • Café bezoeken voor dummies:
        1) ga een willekeurig café binnen
        2) zet u
        3) bestel iets om te drinken (*)
        4) glimlach eens lief naar de knappe man die aan het tafeltje naast u zit (**)
        5) …

        (*): niet verplicht, maar aan te raden
        (**): facultatief

        Mvg,
        Nachtbraker

  3. Yay!
    Gewoon met mensen op café kunnen gaan zonder na een uurke te moeten gaan lopen omdat ik eigenlijk feitelijk een ietsiepietsiebeetje allergisch ben aan tabak, en dus zot kom van de jeuk als ik de buurt ben van rokers … mijn sociaal leven gaat er nogal ne keer een eindeke op vooruit gaan! (ik zie dat langverwachte lief al lonken aan de verre, verre, verre, (nou ja, bijna onbereikbaar ver dus) einder!)

    En ge gaat dat kunnen, echt waar, ge gaat dat kunnen (ik geloof in u en al!), gewoon die laatste opsteken, zeggen dat ge ze altijd graag hebt gezien, maar da ge nu toch echtig en techtig tot een definitieve scheiding gaat moeten overgaan, het financiele voordeel gewoon lekker egoistisch aan uwe kant laten liggen, en afscheid nemen. For ever and ever en dan nog drie dagen.
    Ik supporter al mee!

      • Hear! Hear!
        ‘k Zat het ook justekes te denken!
        En al die arme beestjes, vogeltjes, kevertjes en bladluizekes dan? Moeten die dan die rook verdragen? Wat zegt de conventie van Geneve dààr over?
        Ik vind dat we daar mee verder moeten gaan!
        Nachtbraker, ik zoek een rechtbank, steunt ge mij?
        😉

      • Ik vind inderdaad dat we de arme, onschuldige bladluizen moeten beschermen tegen de schadelijke rook van die onverlaten!! Ik steun u!! 😉

  4. Nachtbraker, it’s a deal! Iemand moet het doen, en wij gaan ons er op smijten, en wie niet horen wil … (’t is iets met dynamiet, ah ja, wat anders?)
    😉
    (ik vin da wij goe bezig zijn zo!)

      • Nimby’s, wij?
        Uhuh!
        Als je er nu Sint Florian had bijgehaald, dan had ik het nog verstaan, maar Nimby’s?
        tsssk ….
        (gaat alvast op zoek naar een sillicone volgelaatsmasker met rookfilter … ah ja, want rubber mag ook niet eh?)

Geef een reactie

