Rode haring

Verleden zaterdag sukkelde ik, na een plezant optreden, aan de toog  van een café waar we met z’n allen lustig het rookverbod overtraden.  Maar daar gaat het deze keer niet over.  Ik had namelijk een oude bekende ontmoet (“djuuu jong, da’s 20 jaar geleden!”) waarmee het prettig keuvelen en tooghangen was.  Nu, deze man was en is – net zoals ik – nogal “Vlaams-bewust” (understatement) en alras hadden we het over de huidige politieke impasse.  U moet weten dat dit bij ons, in het beruchte BHV, niet echt een uitzondering is.  Zelfs onze lokale linkse alternativo’s hebben een nog ietwat een Vlaamse reflex, gezien ze de kuiperijen van de “omhooggevallen bourgeois francofoon” wel eens aan den lijve hebben ondervonden.  Ten minste dat dacht ik toch.

Niettegenstaande ik over een lidkaart beschik van de club van Bart, durf ik mezelf toch te rekenen tot diegenen die het hart aan de linkse kant hebben kloppen, en kan ik u zelfs vertellen dat er wel degelijk een linkse Vlaamse onderstroom bestaat.  Niet alleen apart aanwezig, maar ook, en eerder deel uitmakend van de “traditionelere” partijen. Uiteraard heb ik het vaak ook niet begrepen op de neoliberale en conservatieve proefballonnetjes die the leader himself wel eens laat vliegen, maar het uitgangspunt, waarbij we vooraleerst gezamenlijk streven naar (en ik citeer de tekst op mijn lidkaart) “…een hechte en rechtvaardige, democratische en verdraagzame samenleving…” maakt dat ik mij achter dit gezamenlijke project kan scharen.  Meer nog, er zijn genoeg eerder linkse elementen binnen dezelfde partij die ervoor zorgen dat er voldoende tegenwind is, althans in verband met de  sociaaleconomische standpunten van de partij.  Maar goed, daar ging het eigenlijk ook niet over.

Ik zat dus aan de toog met mijn maat te pontificeren over de huidige politieke situatie, waarbij we beiden dweepten met het onverzettelijk stijf gehouden been van den Bart.  En dat dit du jamais vu is (ja, we spreken Frans hoor).  Naast ons zaten een paar alternatieve gevallen van het type “ik studeer pol & soc en ik was nooit mijn haar”, en het was me reeds opgevallen dat ze ons gesprek aan het volgen waren en tevens, door middel van hoofdschudden en blazen,  hun afkeuring lieten blijken.  Plots stonden ze op, waar bij het grootste licht van de hoop zei: “Ik kan het gewoonweg niet meer verdragen om nog naast onverdraagzame en enggeestige nationalisten te zitten!”

Eventjes verbouwereerd antwoordde ik: “luistert, ieder zijn mening hé?  Ik heb u niet gevraagd om mee te luisteren?”

“Nationalisme is géén mening!” repliceerde hij, en hij verdween in de massa (en de rook)

Bon, op zo’n momenten vraag ik me af wie er eigenlijk de onverdraagzamen en enggeestigen zijn, en ’t is me bovendien al meer opgevallen dat een aantal linkse kennissen de laatste tijd bijzonder verzuurd reageren op iedereen die hun mening niet deelt.  Dat vind ik pijnlijk, omdat ik er net van hou om interessante discussies te hebben met mensen die er andere politieke meningen op na houden, omdat ik écht geïnteresseerd ben in die mening, en er vaak nog dingen van kan bijleren.  Ik sta daar voor open weet u?  En wars van die mening zijn het vaak nog fijne personen ook, of dat dacht ik toch.

Tja, het moet écht pikken bij sommigen dat de tijd van het “rode gelijk” voorbij is,  en “de rode haring niet meer braadt” bij de modale burger (die ondankbare fascisten!).  Gisteren hoorde ik er zelfs eentje poneren dat, indien er nieuwe verkiezingen worden georganiseerd, en den Bart nog groter wordt, die uitslag dan maar moet worden geannuleerd.

Ik denk gewoon dat dit geen echte roden meer zijn, maar bloedroden.  En ik ben een gele, met dikke rode stippen.   Mag dat?

25 thoughts on “Rode haring

  1. Dees gaat over politiek denk ik eh?
    Mjah, k moet daar eerlijk in zijn,zolang mijn kinderen, mijn werk, ik en mijn leven nog niet helemaal gewend zijn aan de andere wending die mijn leven sinds vorig jaar heeft genomen zal de politiek het zonder mij moeten doen, andere dingen aan mijn hoofd :-p

    Dat die mensen zo enggeestig zijn om op te stappen omdat jullie idee niet overeenkomt met dat van hun, dat is gewoon … tja, belachelijk. Maar hey, diversiteit is nu net iets wat de wereld boeiend maakt om in te leven, toch?

  2. Bof, ik heb niet de indruk dat je erg ‘open staat’ voor andere meningen eigenlijk. Ik verwijs naar één van je eerdere posts over het gebrek aan culturele uitwisseling of uitingen in de ‘multicul’ zoals je het noemde. Het interesseerde je sowieso niet erg om daarover in debat te gaan, laat staan om nieuwe dingen te ontdekken of je eigen mening daarover bij te stellen.

    Ik heb een beetje het gevoel dat de pot in deze vooral de ketel verwijt zwart te zijn …

    • Ik discussieer liever aan de toog 🙂 Ik heb je trouwens een antwoord gegeven in onze laatste discussie en gewoon gesteld dat ik het niet zo begrepen heb op kruisbestuiving (als dat nog mag tegenwoordig). Het woord “multicul” heb ik ook nergens gebruikt hé? Daarentegen ga ik niemand op voorhand uitsluiten op basis van simpele oneliners. Ik had uiteraard hetzelfde kunnen doen en hard kunnen roepen “en ik spreek niet met naïeve rode fascisten!”, maar we hebben ze gewoon een “facepalm” gegeven 🙂

  3. Ja, maar je was redelijk inconsequent in die stelling, toog of geen toog: eerst klaag je dat er geen kruisbestuiving is en als ik dan aantoon dat er wél kruisbestuiving is, dan zeg je dat je ‘daar niet voor bent’. Dus dat antwoord telt niet. (Of het telt wel, maar zo kun je niet discussiëren, ook niet aan de toog).

    • Kwestie is dat ik géén kruisbestuiving zie die voor mij interessant kan zijn. Anderen vinden misschien wel een kruisbestuiving naar hun gading terug. Ik ben niet verplicht van die “kruisbestuiving” te zien en dan ook nog eens te adoreren niet?

      • Je WIL gewoon geen kruisbestuiving zien. Op zich is het argument dat je geen kruisbestuiving ziet die ‘voor jou’ interessant is van geen tel natuurlijk. Wat wil je dan? Dat er een deel artiesten eerst bij jou langskomt om te vragen wat jij misschien eens interessant zou kunnen vinden voor ze beginnen aan hun werk?

      • Wat iemand anders cultureel interessant vindt, hoeft mijn keuze niet te zijn hé? U noemde een Maghrebijnse schrijver en danser: dat interesseert me gewoonweg niet. Waarschijnlijk zal jij ook andere keuze’s/smaken hebben. Sommigen huppelen dartel rond bij het idee van “multiculturele verrijking”; ik vind het maar niks. Gewoon goesting zie je? Ik hou van bepaalde aspecten van de Angelsaksische en Scandinavische cultuur. De Afrikaanse culturen interesseren me matig.

  4. En het is natuurlijk waar dat er een periode is geweest dat de Vlaamse strijd een sociale strijd was, maar het economische programma van de N-VA is gewoon rechts. De N-VA is geen ‘linkse’ partij, zelfs al beweert Bracke het tegendeel.

  5. Overigens is Bart De Wever ook op ethisch vlak rechts en conservatief. Iedereen stemt natuurlijk voor wie hij wil, maar het is me een raadsel waarom mensen die van zichzelf zeggen dat ze zich links van het centrum situeren voor een rechtse rakker willen stemmen …

    • Ok, meteen ook een reply op je eerdere reactie. Klopt dat de N-VA eerder/vaak rechtse standpunten inneemt op economisch gebied, en die druisen ook vaak in tegen mijn principes. Daarentegen is de N-VA voor mij een middel tot het bereiken van Vlaamse soevereiniteit, omdat er geen krachtig links flamingantisch alternatief bestaat. Er zijn vele linkse flaminganten die aldus dezelfde strategie volgen, en eventjes pragmatisch zijn. Daarentegen heeft de N-VA vele eerder linkse partijleden, maar spijtig genoeg kunnen deze (nog) niet hun stempel drukken op de partijstandpunten.

    • Omdat ik, zoals vele anderen, tot de vaststelling kom dat het concept België nooit gewerkt heeft, nu niet werkt en nooit zal werken. Ik ga volledig mee in de redenering dat we in een land leven dat bestaat uit verschillende democratieën, en dat het beter ware, in naam van bestuurlijke efficiëntie, om met een fris nieuw concept voor de dag te komen. De verschillen hebben steeds bestaan, en na meer dan een eeuw toegedekt te zijn, word de tweespalt pijnlijk zichtbaar. wat niet wil zeggen dat het manna uit de lucht zal komen vallen; integendeel er zal hard gewerkt moeten worden. Er zit misschien ook een “gevoelsmatige” kant aan; ik ben van BHV en heb de kuiperijen van de Franstalig bourgeois meermaals aan den lijve ondervonden.

  6. Maar dat het concept België nooit heeft gewerkt klopt toch niet? Het feit alleen al dat het land bijna 200 jaar bestaat in vrede en een zeer grote welstand heeft opgebouwd voor haar bevolking spreekt dat toch tegen?

  7. Ewel, dat is toch allemaal opgelost?? Je kunt nu toch niet meer zeggen dat wie Nederlands spreekt systematisch gediscrimineerd wordt? Of is die Vlaamse soevereiniteit een soort wraakoefening voor onrecht dat ons werd aangedaan zovele jaren geleden?

    • Neen, dat klopt (grotendeels). Maar dan moet je ook niet beweren dat het 200 jaar peis en vree is geweest hé? (Zie ook mijn link boven) Ge spreekt uzelf trouwens tegen: “En het is natuurlijk waar dat er een periode is geweest dat de Vlaamse strijd een sociale strijd was” en “Het feit alleen al dat het land bijna 200 jaar bestaat in vrede en een zeer grote welstand heeft opgebouwd…”
      Wars van het verleden zitten we nog steeds met een scheefgegroeide situatie, niet alleen op het gebied van bv transfers, maar ook vanwege het democratische deficit (bv meer stemmen nodig voor een Vlaamse parlementszetel etc) en de socioculturele/mentaliteits verschillen die duurzame oplossingen quasi onmogelijk maken (The story of Belgium ;-)) Belangrijkste reden is dat de landsdelen totaal eigen recepten nodig hebben waarbij de fameuze compromissen geen oplossingen meer bieden.

  8. Die Vlaamse sociale strijd volgde toen ‘gewoon’ de ontvoogdingsstrijd van de arbeidersklasse, zoals die toen overal in Europa is gevoerd (en die ergens begint eind 19de eeuw), en die eigenlijlk heeft voortgeduurd tot na de Tweede Wereldoorlog. Specifiek voor Vlaanderen was toen het aspect ‘taal’. Maar dat is allemaal relatief vreedzaam verlopen en heeft geresulteerd in meer welvaart voor iedereen, de mogelijkheid om te studeren etc …

    En volgens jouw logica zouden vrouwen zich moeten afscheiden van mannen dan, want in België was er pas stemrecht in 1948, heeft het tot 1972 geduurd vooraleer een vrouw een eigen rekening kon openen bij een bank zonder toestemming van haar echtgenoot en duurde het tot het einde van de jaren 80 vooraleer een misdaad als verkrachting binnen het huwelijk strafbaar was. Wie is hier eigenlijk the nigger of the world?

    • ’t Is allemaal zo eenvoudig niet hoor, en de vergelijking met de situatie van vrouwen is wat kort door de bocht hoor. Soit, ik stelde: “Wars van het verleden zitten we nog steeds met een scheefgegroeide situatie, niet alleen op het gebied van bv transfers, maar ook vanwege het democratische deficit (bv meer stemmen nodig voor een Vlaamse parlementszetel etc) en de socioculturele/mentaliteits verschillen die duurzame oplossingen quasi onmogelijk maken (The story of Belgium 😉 ) Belangrijkste reden is dat de landsdelen totaal eigen recepten nodig hebben waarbij de fameuze
      compromissen geen oplossingen meer bieden.” In een notedop dus. Daarentegen zijn er heelder websites over dit onderwerp (http://www.vlaamseonafhankelijkheid.be). De VVB stelt het zo: “Het idee van Vlaamse onafhankelijkheid is niet een fetisj van een stelletje dagdromende Vlaamsnationalisten maar moet uitgewerkt worden als een functioneel en goed werkend instrument in dienst van welvaart en welzijn in Vlaanderen”. Ik zie geen meerwaarde meer in België. Ik hoop dat ik dat (nog) mag 😉

  9. Pingback: Middernachtsdromen en dageraadswijsheid

  10. Om op heel de discussie een nieuw licht te werpen: Wat is er mis met een België (nee, ik wil ons klein landje niet nog verkleinen) met een heel nieuwe manier van regeren. Geen verschillende regeringen en stukjes en blabla. Vb: 1 Belgische regering, 10 provinciale mogelijke beheerders en dan wat voor de steden of gemeenten. Is dat niet voldoende?

    • Ik ga direct voor een België waar 1 stem gelijk is aan 1 stem, zonder grendels, pariteiten en blokkeringsmechanismen. Succes om dat aan de Franstaligen te proberen uitleggen 😉
      Trouwens been there, done that, en het marcheerde niet.

Geef een reactie

