Gezichtsverlies

Het gebeurt niet veel dat ik door iets getoucheerd word.  Gisteren nog zag ik in “Koppen” een BBC documentaire over de Ethiopische slachtoffertjes van NOMA, een vreselijke gangreneuze ziekte, die zowat de helft van een gezicht wegvreet en vooral kinderen treft.  Ronduit aandoenlijk om die kleine sukkelaars te zien wegteren (letterlijk) in ellende, en waar bij eens mens zich afvraagt of de plaatselijke regering, sinds decennia onbekwaam, het nog wel verdient om door de rest van de wereld gerespecteerd te worden.  Zeker wanneer ge weet dat die ziekte vooral door ondervoeding veroorzaakt wordt, en een vroege behandeling met antibiotica voor goede resultaten zorgt.

Dat is dan ook mijn probleem met de ellende in Afrika; op sommige momenten durf ik wel eens “Foert! Ik geef niks meer; los het zelf op!” te denken, wanneer ik vaststel dat ze zichzelf weeral voor miljarden aan geavanceerde wapens cadeau hebben gedaan (of met discount van de Chinezen hebben gekregen) om zich dan vakkundig naar de verdoemenis te laten schieten vanwege een of andere ingebeeld vriendje of idioot grensconflictje.  En dat ik durf te denken dat het Westen (?) die plaatselijke dictators en politici beter zelf een pak rammel zou geven wegens ontiegelijke incompetentie (té kort door de bocht, ik weet het) en dat dit soort van noodlijdende landen onder curatele van de Verenigde Naties zou geplaatst moeten worden (misschien nog geen slecht idee).  Zeg nu zelf, indien ze nog niet in staat zijn om één van hun gloednieuwe Sukhoi Su-27 Flanker (30 mio $) in te wisselen voor een behandelingsprogramma voor deze arme kleintjes, waarbij ze er nog genoeg overhouden om elkaar de duvel aan te doen, dan kan een serieuze mens daar alleen maar mottig van worden.

Gelukkig zijn er nog de mensen van “facingafrica.org” die een hele batterij (plastische) chirurgen hebben gemobiliseerd om ginder – kosteloos – de misvormde kinderen aan een “nieuw” gezicht te helpen, en ze aldus terug kansen te geven op een toekomst in een land waar dit soort van ziektes nog steeds als een vloek wordt beschouwd.   Erg markant vond ik de uitspraak van een plastisch chirurg die stelde dat hij het moeilijk kreeg om, terug in Europa, mensen te behandelen voor “pietluttigheden” nadat hij de malheur van deze kinderen had gezien.  Ge zou voor minder!

8 thoughts on “Gezichtsverlies

  1. Ik ben redelijk gevoelig en wordt wel gemakkelijk geraakt door kinderen. Vooral onrecht kan mij raken.

    Ik vind het erg knap van die chirurgen wat ze doen. En idd, hier in het westen heb je dan mensen die hun neus willen laten veranderen, die overal op klagen, die met niets blij zijn. Zo’n mensen zou je eens een maand in Afrika moeten zetten, laten meeleven met de lokale bevolking, dan zullen ze wel eens anders gaan denken over hoe belangrijk hun ‘lelijke’ neus is…

  2. ’t Is toch komiek ?
    Dezelfde mensen, ongeveer hetzelfde soort land (’t is en blijft dezelfde planeet), dus dezelfde mogelijkheiden …
    En toch lopen die zogenaamde “ontwikkelingslanden” achter.
    Zwaar achter.
    Hoe kan dat nu toch?

  3. Al die mensen, en vooral die miljoenen onschuldige kindjes, die er in eerste instantie al met hele hopen veel te veel zijn wegens verschillende vernietigende idiote frauduleuze redenen, die met honderden per dag sterven aan honger, ziekte en ontbering,… het zou niet mogen zijn.
    Maar het is en het blijft, en het enige wat we kunnen doen is een pleister op de wonde leggen. De figuurlijke etter moet van binnenuit aangepakt worden, maar dat lijkt utopisch. Ik snap niet dat al die ellende nog bestaat, de dag van vandaag.
    Is er dan echt geen enkele instantie of hogere macht die de werkelijke oorzaak van al dat kwaad kan aanpakken? ’t Moet zijn van niet.
    Schrijnend, bedroevend, wraakroepend. ’t is om u een oog uit te bleiten van onmacht.

Geef een reactie

