Met vuur spelen

Deze oude kapper van 89 inspecteert de schade aan zijn winkeltje na de hevige rellen in Londen.

Het zal u waarschijnlijk ook al opgevallen zijn dat er heden ten dage heel wat schorriemorrie losloopt op de straten van het fiere(?) Albion.  Plunderen, vandalisme, onzinnig geweld en regelrecht crimineel gedrag van een losgeslagen meute waartegen de legendarische Britse gedisciplineerdheid van het verleden slechts een goeie grap lijkt.  De aanleiding, een uit de hand gelopen (?) confrontatie tussen politie en een bewapende crimineel, kan dit uiteraard nooit goedpraten.  Conservatief rechts pleit voor harde actie en progressief links heeft de mond vol van kansarmoede en sociale uitsluiting, en net over dat laatste wou ik het even hebben.

Hoezo?  Kansarm?  Sociale uitsluiting?  Net zoals hier ten lande hebben “achtergestelde groepen”in Groot Brittannië, of het nu allochtonen of autochtone marginalen zijn, een sociaal vangnet ter beschikking om, indien nodig met enige begeleiding, uit de miserie te komen en een waardig bestaan op te bouwen.  Ook daar is er werklozensteun, kinderbijslag, sociale werkers, studiebeurzen en straathoekwerkers die de straathoeken zowat afgesleten hebben, om nog maar te zwijgen van de overdreven politieke correctheid van de laatste decennia die zowat naar positieve discriminatie begon te ruiken.  Kansen te over dus, voor diegenen die willen, en dat wordt zelfs haast niet ontkend.  Kansarmoede en sociale uitsluiting kan dus niet als argument gebruikt worden voor dat soort alfa mannetjes voor wie studeren en werken nooit zal lonen.  Meer nog er zijn  – en zullen – steeds bepaalde bevolkingsgroepen een zekere (ongezonde) belangstelling tonen voor al dan niet onderbouwde herrieschopperij, waarmee ik wil stellen dat ik – in tegenstelling tot onze links-liberale medemens – niet geloof in de maakbaarheid van de mens.  Integendeel, bij sommigen zal men steeds het “polleke” moeten vasthouden en een duwtje in de rug moeten geven.  Omdat het intrinsiek is aan de menselijke soort en Gleichschaltung op basis van een vermeende klassenstrijd in feite onmogelijk is.

Ik had het hier reeds eens over de zgn. “memen” of besmettelijke (culturele) informatiepatronen die – mijn inziens – maken dat de mens niet maakbaar is, en we moeten blijven rekening houden met afwijkende gedragingen in onze maatschappij.    An sich heb ik weinig zin om (weeral) té kort door de bocht te gaan en de etnische achtergrond van de daders hier in te betrekken (er waren ook autochtone “white trash herrieschoppers” bij deze rellen betrokken), maar wil toch aanhalen dat bovenvermelde “besmettelijke informatiepatronen”, die generatie na generatie nazinderen, net de oorzaak zijn dat bepaalde bevolkingsgroepen in een vicieuze cirkel van miserie blijven steken, en niet in het minste allochtonen, omdat hun “memen” een grotere kans hebben om in een grandioze clash met de Europese Leidkultur te komen.   Maar bon, ik wou stellen dat het moeilijk(er) zal worden en er dus weinig aan te doen is.  Voorlopig toch, zolang we onszelf zand in de ogen zitten te strooien.

Soit.  J’accuse: de “links-liberalen” van de laatste decennia, genre Verhofstadt, Blair, Stevaert en vele anderen, die een té tolerant, té soft en politiek correct  beleid voerden met het waanzinnige idee dat alle mensen uiteindelijk “maakbaar” zijn.  Of het nu autochtone of allochtone marginalen zijn.  Dit schorriemorrie verdient dus gewoonweg kletsen.  De enige taal die ze begrijpen.  En indien nodig kletsen blijven geven tot ze het begrepen hebben.

Afin, ik stel aan de Britse premier voor dat hij de Gurkha’s de straten opstuurt.  Uw weet wel, dat Nepalese elitekorps binnen het Britse leger, waarvan die kleine mannetjes met vervaarlijke kukri’s de oren van hun vijanden afsnijden als trofee.  Gezien sommige straffe Argentijnen, Irakezen en Afghanen uit de laatste militaire confrontaties met Her Majesty’s troops hier nog steeds angstdromen van hebben, lijkt me dit voorlopig de beste remedie.

8 thoughts on “Met vuur spelen

  1. Ik vind eh … maar dat is dan ook alleen maar mijn gedacht, dat we zo stilekesaan naar een maatschappij aan het evolueren zijn die zo wat Mad Max-achtig is … en dat staat mij niet zo zot veel aan eigenlijk.

    Ik vind het persoonlijk ook triestig dat verstand moet wijken voor bruut geweld en zelfgecentreerdheid.

    Het kan toch niet dat een -soort of -dom die satellieten de ruimte in stuurt haar eigen mensen niet tot menselijkheid kan sturen?
    Triestig allemaal, triestig 😦

    • Goh … Lies … in alle eerlijkheid?
      Ik ben bang dat ik die mens ook gelijk moet geven, hij heeft ergens een punt 😦

      Draai en keer het zoals je wil, we hebben niet allemaal dezelfde mogelijkheden meegekregen bij onze geboorte, of zoals mijn moeder zaliger het vertelde: “Ge kunt niet meer verstand gebruiken dan dat ge gekregen hebt!”, en sommige mensen stonden precies toch helemaal achteraan het rijtje.

      Ik vind ook dat cultuur opvoeding is.
      Wie de schoonheid kan zien in kunst, dans en taal, iemand die trots en fierheid heeft meegekregen, die gaat (hoop en denk ik) andermans eigendommen en eigenheid niet vernielen.
      Mensen met een rijke cultuur, ook al brandt er maar een klein lichtje in de bovenkamer, gaan respectvol om met zichzelf en met anderen.

      Dé reden dat ik anoniem moet bloggen is omdat een groot stuk van de mensen waar ik elke dag mee moet omgaan dat wat er geschreven wordt niet kan plaatsen. En er vervolgens mee zou gaan spotten, of zich bedreigd zou voelen, en dat is triest, ja.
      😦

    • Ik maakte me gisteren nog dezelfde bedenking toen ik mijn tekst herlas. En het heeft in zekere zin gelijkenissen, maar om het even simpel te stellen: ik laat ze niet over aan hun lot, ik wil hun polleke blijven vasthouden 😉

  2. Ik ben ook iemand die gemakkelijk naar het revolutionaire had kunnen afglijden gezien mijn moeilijke start in het leven (thuis aan de deur gezet met 800 frankskes op zak), maar ik ben altijd blijven geloven dat het tij kan keren en zie, mijn kinderen studeren aan de univ, ik werk (sommigen noemen me een topverkoopster), ik heb een drive. Ik heb minder centen dan iedereen, ik overleef op kredietkaarten, maar ik doe het toch maar, ik was ooit links, ben nu niets meer, mensen moeten in zichzelf geloven en de ander respecteren. Kwaliteit komt altijd bovendrijven en iedereen is wel goed in iets. Of ik me gefrustreerd voel vanwege minder geld? No way, ik behoor tot geen enkele groep en bezit de vrijheid om mijn ding te doen. Mijn kinderen leren nu ook de “betere” (?) milieus kennen. Ze geloven in zichzelf en in mij. Sommige bevolkingsgroepen worden veel te veel gepamperd. Ooit vroeg ik geld aan het OCMW (onze centen moeten weg) en ik kreeg een aangetekende zending die vermeldde dat ik hier geen recht op had. De week daarna had ik weer werk. Als mensen iets moeten doen voor hun geld, zullen ze minder keet schoppen.

Geef een reactie

