Myxomatose

Een fuif nondedomme!  Vrijdagavond ben ik nog eens naar een  – stel je voor – fuif geweest!  De omstandigheden ware nagenoeg perfect: ik had er absoluut geen idee van dat er die avond een fuif doorging, niettegenstaande ik sowieso naar de desbetreffende dorpsfeesten ging, om me aldaar, zoals gewoonlijk, te laven bij nietszeggende gesprekken en tenslotte met licht gevoel in het hoofd huiswaarts te keren, waarbij ik mezelf steevast afvraag wat weeral de meerwaarde van de avond is geweest.   Meer nog, het ging om een heuse, échte “80-90-2000” fuif waar mooie jonge, doch ouder wordende goden zoals ik nog welkom zijn en zelfs het merendeel van het publiek uitmaken.  Ik verkneukelde me reeds op platen van The Cure en Anne Clark, waarop ik met typisch neergeslagen triestige blik kon dansen (?), de pint en de sigaret in de hand, om daarna pogo-gewijs mezelf blauwe schenen cadeau te doen op de tonen van “The Temple Of Love” van de Sisters.  Om nog maar te zwijgen van het stagediven bij Pearl Jam, en de stille hoop om een griet binnen te draaien bij een of andere melige slow.

Niets van dat alles.  Niettegenstaande wij – de dertigers en veertigers – in voldoende getal aanwezig waren, en het weer op deze openluchtfuif best te pruimen was, werkte de belangrijkste factor, de muziek, al gauw op de zenuwen, zelfs al waren ze halfverdoofd door de Jupiler uit plastieken pottekes.  De platenruiters in kwestie, een zootje ongeregeld van ergens achteraan in de twintig, die zowat alle fuiven in de streek onveilig maken, slaagden er vooral in om de huidige top 50 de revue te doen passeren, tot groot jolijt van de plaatselijke breezer slurpende snotneuzen die dan nog niet de ballen hadden om de dansvloer op te gaan.  De ene dreunende danceplaat werd vakkundig gemixt met andere primitieve electronische ritmes, waarna er, om toch wat compassie te hebben met de fuifnaam, een rockplaat – gedurende één minuutje – werd gedraaid om direct over te schakelen naar Lady Gaga en anderen jeanettenmuziek.  Een van de madammen in de kliek had het zowaar gewaagd om de DJ te verzoeken om een “trage” te draaien (zie boven), wat hij gedurende 20 sec effectief deed, nét genoeg tijd om de dansvloer vol met koppels te krijgen, om op dat moment over te schakelen op een of andere achterlijke rapplaat.  Dat ventje was er dus duchtig mee aan het rammelen, en de meesten onder ons hielden het dan ook snel bekeken om maar terug de kroeg in te trekken of zelfs huiswaarts te keren.  De toog en de kassa hebben het ook meteen gevoeld, daar wij –  als “goed verterenden” –  wel een ander idee hadden van een “80-90-2000” fuif.

Die gasten spelen dus muziek voor zichzelf, en niet voor de klandizie, laat staan dat ze rekening houden met verzoeknummers van hun publiek, waarop ik alleen maar kan vaststellen dat het groeiende individualisme dus ook toegeslagen heeft bij de DJ’s.  Waar is de tijd dat een platenruiter in staat moest zijn om zowel op communie- en trouwfeesten, bejaardenbals of zware jeugdfuiven te spelen en perfect aan te voelen waar het publiek naartoe wou?  Die snotneuzen van tegenwoordig kennen zelfs de stiel niet meer.  In het vervolg zal ik eerst kijken wie de plaatjes draait.  Zo niet blijf ik hangen aan de toog, en vraag ik aan de baas om een cd van “de afrekening” op te zetten.  Een stuk goedkoper ook me dunkt.

4 thoughts on “Myxomatose

  1. Mij zien ze ook niet meer op zo’n 80-90-2000-fuiven. Welgeteld 43 minuten heb ik het uitgehouden, die ene en laatste keer dat ik het waagde om er eens naartoe te gaan.
    ’t Is dikke kak, wat ik je brom. Dat zijn geen TD’s meer zoals in ‘onzen tijd’. Ocharme, de jeugd van tegenwoordig, waar die het mee moeten stellen.
    Geef mij maar een goeie Zebedeus- of andere echte new-wavefuif, dat zijn er nog zoals we ze graag hebben.

Geef een reactie

