Televies

Ik heb al 6 maanden geen televisie meer gekeken en ik vind het niet eens erg.  Dat zou daarentegen een boude stelling zijn voor de ouders van ondergetekende die, zoals het hoort voor een koppel op jaren, de TV tot één hunner favoriete meubels hebben verheven.  Afin, die mensen doen best andere dingen hoor, maar je merkt toch dat de TV een nodig stukje structuur in hun leven brengt.  Ik moet uiteraard niet te hoog van de toren blazen, gezien ik hier de indringer ben en aldus ter zake weinig in te brengen heb.  Maar knap vervelend wanneer er dan nét nog eens een goeie film of docu te bekijken valt, en ik moet vaststellen dat het “kaske” nog steeds – en zoals weleer –  in de ijzeren greep van het hand des vaders zit.  Een tv gids hebben we hier niet nodig gezien de dagen hun vaste programma’s toegewezen krijgen zoals daar zijn: het “Journaal” om zes, gevolgd door het “Nieuws” om zeven en vervolgens het “Journaal” om acht, om dan nog maar eens te blijven hangen bij “Ter Zake”, omdat vader graag controleert of ze niets voor hem achterhouden.  Vervolgens de wekelijkse krimi’s (die zich tegenwoordig klaarblijkelijk vooral in Olland afspelen) of een of ander infotainment-programma, maar steeds eindigend voor 22h (bedtijd).  Geen commerciële brol voor mijn ouders dus, wat ik alleen maar kan toejuichen.

Doch films zijn uit den boze, gezien hij – naar eigen zeggen – in slaap valt tegen tienen en het aldus toch niet de moeite is, gevolgd door vooroordelen tegenover “d’Engelse” en “Amerikaanse” films, waar een Franse film daarentegen mijlenver boven verheven staat, waarop er dan toch naar een of andere oersaai psychologisch drama wordt gekeken op Brussel-Frans en waarop hij prompt rond half tien in slaap valt.  Gelukkig is er nog de moeder, die met doorslaggevende argumenten (“ik mag hier nooit iets zien”, maar dan op dreigende toon) zorgt voor die keren dat er tot mijn grote verbazing dan toch iets interessant te bekijken valt.  Afin, een televisie: het zorgt voor vertier in het leven (kuch).

Daar ik – en ik kan het niet genoeg benadrukken – binnenkort terug helemaal alleen ga wonen en ook over zo’n lichtbak beschik, spreekt het voor zich dat ik eens op het web aan het rondsnorren was naar goedkope (?) combinaties van digitale TV en internet, zoals ik er vroeger eentje had, maar tot de vaststelling kwam dat ik vroeger eigenlijk ook maar weinig TV keek.  Ik zat op het web of op café (u mag kiezen welke van de twee het ongezondste is) als ik al dan niet een boek aan het lezen was, en gebruikte vooral de digicorder, die diende om al die films en Engelse comedy (heerlijk) op te nemen, om dan na een paar maanden op te merken dat de harde schijf propvol zat en ik amper iets gekeken had, om het dan op een duchtig wissen te zetten.  Een mens vraagt zich dan af waarom hij überhaupt nog TV zou nemen, maar met die kleine prijsverschillen tussen een internet + tv abo en een gewone tv abo (haaien van verkopers zijn het!) vraag ik me tevens af waarom ik het niét zou doen.   Er moest maar eens iets op de TV zijn. Zit er dan toch een stukje conformist in mezelf?

14 thoughts on “Televies

  1. Ik kijk niet meer. Mijn decoder is al een maand of 3 stuk, maar ik kijk al bijna een jaar amper nog tv. Het enige wat ik en de kinderen nog zien, zijn films.

  2. Bwah, zo van die verstand op nul programma’s, om van je dag te bekomen omdat ze op het nieuws en in de boekskes zeggen dat mensen te weinig slapen omdat ze veel te veel informatie tot zich nemen en internetten tot kort voor je bedtijd dus niet gezond is, dat zie ik dus wel.
    Komen eten, als ik niet vergeet om mijn tv op te zetten, of dagelijkse kost (k zie die mens graag bezig met zijn patatjes), en wat ik wél opneem én bekijk: Cougar Town, een beetje de friends van vroeger maar dan simpeler 🙂

  3. De digicorder vind ik een hele vooruitgang. Akkoord, ik wis ook veel van de opgenomen programma’s omdat ik het zo ingesteld heb dat ik alle episodes van bv. Panorama opneem en sommige onderwerpen mij niet zo interesseren. Maar als ik tv wil kijken, kan ik tenminste naar iets kijken dat me aanstaat. Oeverloos zappen om toch maar iets te vinden dat de moeite waard is, is er sinds de digicorder niet meer bij.

  4. Ik vind vooral de pauze knop interessant.
    Je kijkt naar je favoriete soap.
    Je gsm gaat over.
    Je duwt op ‘pauze’.
    Je staat de beller te woord.
    Hij/zij beëindigt het gesprek.
    Je duwt ‘play’
    en je kijkt verder naar je favoriete soap.
    Live tv in pauze zetten?
    Geweldig!

  5. Als ik je een goede raad mag geven beste dromer: ten eerste volg nooit goede raad op en ten tweede koop zeker geen tv. De overvoeld aan hersenloze bagger die je tegenwoordig op zo’n lichtbak kan bekijken weegt niet op tegen de weinige parels en dito duiding die het bekijken waard zijn. Trouwens de programma’s die je écht gezien moet hebben en waar iedereen over spreekt zul je zowiezo wel te zien krijgen op internet en nieuwssites of later op schijf gebrand. Dan heb je wel als nadeel dat je niet kan meepraten, maar er zijn nog triljoenen andere zaken om over te keuvelen, echt waar! Zelf ben ik reeds drie jaar overtuigd teeveeloos, en niet minder ongelukkig.

  6. In de zomer zou ik de televisie kunnen missen maar in de winter is het altijd wel eens leuk om languit voor de buis te hangen.
    Ik herken dat trouwens van die volle harde schijf vol met films en programma’s die je nog niet bekeken hebt en moet wissen wegens plaatsgebruik om dan gewoon opnieuw een heleboel programma’s op te nemen die je waarschijnlijk ook nooit zal bekijken.

  7. Tja, ik kijk eigenlijk ook niet veel televies, maar toch kon ik het niet laten om een nieuwe 46inch smart-tv te kopen. Waarom een smart-tv. Wel, je kan er alles op. Even mail nakijken, youtube, facebook, buienradar, krant, noem maar op. Ik moet niet meer naar boven gaan om eerst mijn pc op te zetten, dat ding is al wat ouder en heeft zeker 5 minuten nodig om op te starten. Ik heb er ook nog een home-cinema-ding bijgehaald, dus iphone erin, en de muziek galmt door het huis. Ben best tevreden over mijn aankopen.

Geef een reactie

