Klater, klater, meander, meander

Vandaag is het de laatste dag – de laatste zeg ik u! – van den indiaanse zomer, en gezien ik vandaag, en voor de verandering, geen dirty dozen moest aanvuren om zo snel mogelijk een vliegmachien vol te laden, heb ik er dan ook van geprofiteerd om dat laatste beetje warme stralen van het daggesternte mee te pikken.  Met wandelen godbetert, alhoewel ik hier niet al te veel moet godbeteren gezien wandelen al jaren een straffe hobby van ondergetekende geworden is.  Neen, niet het soort wandelen zoals beoefend door die fanatieke en sektarische oudjes, die heftig zwaaiend met hun nordic walking poles de veldwegen hier ten lande onveilig maken, zonder een fuck om het mooie landschap te geven, maar des te meer om de obsessieve stempel op hun wandelkaart en de bruine Leffe achteraf, doch eerder het solo wandelen of maximum met twee, en dan bij voorkeur in het midden van de week wanneer ge amper ambetante mensen en hun loslopende honden kunt tegenkomen.

Daar ik vroeger de trofee van “meest tamme zak” tot familiebezit gemaakt had, heeft het een tijdje geduurd vooraleer ik terug warm gemaakt kon worden voor het vreten van kilometers, gezien me dat vooral deed terugdenken aan de rugzak en de jaren bij de KSA, waar vooral de zere voeten achteraf me het meeste waren bijgebleven.  Een nogal dominante ex die geen zittend gat had, en een amourette met een managster van een bekend merk van outdoorkledij en dito schoenen – die me een paar dure maar goeie wandelschoenen aan een prikje opleverden – deden de rest.  Met volle goesting dan nog wel.  Kris kras door Vlaanderen of zelfs iets verder.  Te beginnen bij een kilometer of tien-vijftien en liefst wat meer, en eindigend in een of ander plaatselijk etablissement (de simpelste boerencafés eerst) om aldus een stukske couleur locale op te snuiven.  Antropologie en plaatselijk toerisme in de achtertuin dus.   Ik heb mijn roeping gevonden.

Gezien ik tot voor kort – en ferm tegen mijn zin – tot het leger der werkelozen behoorde, had ik zodus zeeën van tijd, en heb ik zowat alle wandelroutes van het Dijleland in mijn eentje afgemaald, om vandaag nog zo eentje in het kort te herhalen omdat ze niet alleen dichtbij ligt maar bovendien bijzonder mooi is.  Een beetje zelfstoef maakt dat ik niet anders kan stellen dan dat we hier in een ferme schone streek wonen, en de wandeling door het bos langs het kleine riviertje (ge kent dat “klater, klater, meander, meander” en vandaar ook de onnozele titel van dit stuk omdat ik er geen andere kon bedenken) maakt eens mens zijn dag goed.  En tot mijn vreugde ben ik geen levende ziel tegengekomen, zodat ik lustig een monoloog in mezelf kon voeren.  Niet luidop natuurlijk, want ge weet nooit wie er in het volgende bosje zit om u uit te lachen.  Maar bon, mijn dag was goed en ik wandel graag.  En nu weet ge dat ook.

Minder was dan de dakgoot die ik vandaag nog geschilderd heb, kwestie van mijn kost en inwoon te vergoeden, en als ex-beroepspiloot en valschermspringer heb ik uiteraard ferm last van hoogtevrees.  Maar “schilder, schilder, vrees, vrees” ware een nog onnozeler titel voor deze blogpost geweest.  Niet?

7 thoughts on “Klater, klater, meander, meander

  1. Lijkt me best wel een fijne hobby. In mijn jongere jaren (tijdens den blok) nam ik soms mijn fiets om gewoon een uurtje of twee doelloos rond te rijden. Maar wel al “vaststellend” en “hoofdmalend” als ik het zo mag noemen. Misschien moet ik die gewoonte eens terug oppikken.

  2. ‘Schilder, schilder, vrees, vrees’ is voor mij anders geen onbekend gegeven. Ik word al duizelig door naar mijn voeten te kijken, kun je nagaan. Ik sta, kortom, nogal wantrouwig tegenover alles wat met het verlaten der begane grond te maken heeft (behalve het ‘van de grond gaan’ dan 😉 ).

  3. @Menck: dat klinkt een stuk beter ivm de “persoonlijke eer” 😉
    @Zap: ja begot, van zodra ik eens niet vergeet van batterijen te kopen. Of die herlaadbare terugvind, maar da’s voor binnenkort 😉

Geef een reactie

