Arbeid adelt

Schoorvoetend komt hij mijn bureau binnengewandeld.  “Chef…euh… zou ik morgen mijn shift kunnen wisselen?”

“Oei?  Is er iets gebeurd?  Dringende afspraak of zo?”

“Neen, niet speciaal, maar die vroege shiften hé chef, ik kan daar niet zo goed tegen…”

“Ja maar, ge hebt er maar twee deze week, en alle shiften zijn eerlijk verdeeld onder de collega’s!”

“Ja maar, dan kan ik morgen langer in mijn bed blijven liggen…”

Zegt hij dus.  Zonder schroom.  En dat vat in een notendop samen waarom we het zo moeilijk hebben om nog “deftig” werkvolk te vinden.

Ik moet hier erg mijn best doen om niet in een tirade over de “jeugd van tegenwoordig” te ontaarden, maar ik heb het hier over een Vlaamse middle class boy, die alle kansen tot studeren of het leren van een goeie stiel heeft gekregen, daarentegen zelf zo stom is geweest om drop out te worden terwijl hij een normaal begaafde jongen is, sindsdien op elvendertig plaatsen gewerkt heeft en steeds wegens stiptheid of ronduit lanterfanten aan de deur werd gezet.    De vriendelijke everyday chitchat die ik met deze jongens heb, leert me dat ze niet graag in ploegen werken, dat het werk fysiek te zwaar is en dat ze voor “dat loon” nog amper willen buitenkomen.  De realiteit gebied me te zeggen dat het voor deze gasten – vaak gestuurd door interimkantoren of de VDAB – zowat de laatste kans is om een deugdelijke job in handen te krijgen en dat een luchthaven nu eenmaal in ploegen werkt, dat diezelfde luchthavenbedrijven (en zeker het onze) best wel goeie lonen uitbetalen inclusief premies en compensaties voor diezelfde ploegen, en dat de lonen de vergelijking met het salaris van een (geschoolde) bediende best kunnen doorstaan en dat het laden en lossen van vliegtuigen nu eenmaal fysieke arbeid vereist.    Wat had hij verwacht?  Dat hij 2000 Euro netto per maand gaat krijgen, inclusief bedrijfswagen, om op zijn duizendste gemak papierkes van de grond op te rapen?  Misschien vind hij dàt zelfs te vermoeiend.  Of zijn collega, die gefrustreerd is omdat hij – net zoals bovenstaand exemplaar – nog niet veel gebakken heeft in het leven, en na 20 jaar wonen in Vilvoorde nog steeds geen gebenedijd woord Nederlands spreekt, en het aldus de Vlaamse bedrijfsleiding is die hem de kans onthoud om bediende te worden, waar men nota bene op zijn minst drietalig voor moet zijn.  Of de jonge allochtoon, met dezelfde eigenschappen als bovenstaande kerels, tevens heel normaal begaafd, die dan maar de maatschappij en het onderwijs in het bijzonder de schuld geeft van zijn falen, terwijl ik dan verneem dat zijn zussen wel over een hoger diploma beschikken.

’t Is de weelde zeg ik u.  Teveel welvaart.  Teveel drang naar statussymbolen zoals I-phones, playstations en lichtmetalen velgen.   En ouders die zelf niet meer beter weten.  Dat werkt luiheid en gemakzucht in de hand.

’t Moest maar eens terug oorlog worden.  Of een ferme crisis zoals in de jaren tachtig.  We gaan alleszins de goeie weg op.

(en uiteraard doe hij morgen de vroege, tenzij hij plots “ziek” wordt en dan nog het liefst het doktersbriefje “vergeet”…)

10 thoughts on “Arbeid adelt

  1. Voor je je zo moe maakt in je tirade… misschien is er iemand die graag vroeges doet en dan kunnen ze wisselen?
    Twee vroeges in één week, dat wil zeggen dat die uren iedere dag anders zijn? Zelf vind ik dat geen uitmuntend systeem.
    En waarom snap ik die gast? Omdat ik ook mijn bewaking om de poort open te doen heb gewisseld met een collega. Ik haalde dat vroeger ook nooit met vier kinderen ’s morgens. (eentje crèche, twee in kleuterklas steken en eentje in ’t lager)
    In mijn persoonlijk geval, heb ik met te veel weelde geen enkel probleem. 😉

    • We proberen de ploegen concistent te houden, maar er word sowieso teveel gewisseld. Ten langen leste komen ze werken wanneer ze willen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Met de andere shiften is het ook altijd wat. Als ik ze mag geloven situeert de ideale shift zich tussen 11 en 14 en liefst niet in weekends en op maandag of vrijdag 😉 Ook niet vergeten dat de meesten thuiswonende prille twintigers zijn!

  2. woehaaaaa!!!! heb goe gelachen! ik vind dat bullshit allemaal, ze weten goed genoeg waar ze aan beginnen op het moment dat ze hun contract tekenen, ik moet nu ook niet beginnen zagen op mijn werk over de uren… niet dat ik reden heb ;-ppppp xxx

  3. ‘k Hoor het mij al zeggen tegen een klant … “Eugh, beste klant, om acht uur beginnen, dat gaat niet lukken hoor, want dan moet ik om half zeven vertrekken en zo vroeg opstaan, ik kan daar niet zo goed tegen …”
    En dan zwijg ik nog over het gezicht dat ik aan de andere kant zal zien als ik vervolgens ook om drie uur vertrek, want anders maak ik overuren (die niet betaald zijn) en daar kan ik ook niet goed tegen …
    (voor de duidelijkheid, mijn werkdag begint rond half zeven en is een half etmaal later, zo rond half zeven pas gedaan, en overuren, daar gelooft mijn baas niet in! )
    En ik durf wedden dat die gastjes dan een loon hebben waar ik jaloers naar mag kijken …

    Waar moekik zijn om die gastjes wat kletsen te geven?

  4. Ik ben het volkomen eens met dit stukje. De eerste werknemer van het bedrijf van D. is een schoolvoorbeeld hiervan. In augustus quasi elke maandag ziek, elke keer last van de maag en de darmen (dat bier hé). En als het dat niet is, moet hij wel op tijd stoppen omdat hij naar de voetbaltraining moet. 27 jaar, nog steeds thuiswonend bij een alleenstaande moeder die niet werkt, dus ook nog eens gezinshoofd daar. In november komt hij voor het gerecht wegens rijden onder invloed. Roken als een ketter en elke dag sinutab kauwen… De teloorgang van de maatschappij … ik zeg het u … als die voor ons pensioen moeten gaan zorgen…

  5. @Ariadne: exactly, dat weten ze maar al te goed
    @koffie mm&s: morgenvroeg om 05h30 op het appèl zijn!
    @chaoot: ik pas slechts het arbeidsreglement toe wat ze allemaal kennen én ondertekend hebben.
    Addendum: het bovenbeschreven Franstalige exemplaar is vandaag niet opgedaagd (zonder ziektebriefje) omdat hij vandaag op een andere afdeling diende te werken. Eentje waar het werk zelfs lichter is, maar waar hij in het zicht loopt en aldus moét presteren. En dat het niet de eerste keer is. Op het einde van de maand vervalt zijn contract. Er fliegt raus!

  6. Whoa, breek me de mond niet open over die soort, ik heb er ook zo een paar rondlopen! Die shiften zijn voor iedereen moeilijk, maar we hebben ervoor gekozen, nietwaar?

  7. Pingback: Pffff | Middernachtsdromen en dageraadswijsheid

Geef een reactie

