Vettig

Omdat hij zijn boterhammen vergeten was zou hij wel eens snel naar het frietkot gaan.  Hij kwam terug met een pak vettige frieten met tartaar en een curryworst speciaal, die hij daarna smakelijk in mijn bureau zat op te peuzelen zodat de odeur van deze culinaire hoogstandjes daarstraks, bij het huiswaarts keren, nog steeds tot in de gang hing.

Curryworst speciaal (aldus mét mayonaise, ketchup en versgesnipperde ajuintjes) met vettige frieten: mijn maag keert er spontaan van om en ik krijg – alleen bij het idee al – oprispingen van het meest vurige maagzuur.  Want ik heb weke darmpjes.  Voor mij géén curryworsten, géén bitterballen, géén vettige frieten (tenzij dan goed uitgelekt) hetzij andere gefrituurde rommel of ik heb prijs.  Tenzij dan die ene keer op het jaar dat ik – onder invloed van alcohol, wat had u anders gedacht – vieze goesting heb en het vervolgens mag uitzweten wanneer ik geen Rennie kan bemachtigen.  Zure oprispingen zeg ik u, en in het ergste geval spetterkak die kan geregistreerd worden tot in andere melkwegstelsels.  Een mens als ik doet er dus best aan van zo gezond mogelijk te eten.

In andere landen is deze vettigheid schering en inslag en bovendien een belangrijke factor die bijdraagt tot het bruto nationaal geluk.  Neem nu de Amerikaanders, waar alles, tot en met ijsroom, gefrituurd wordt, en ge reeds bij het ontbijt een grondige dosis verzadigde vetten krijgt te verwerken.  Zo was er die keer dat er in de enige diner, kilometers in het rond, absoluut geen gezond ontbijt (yoghurt met fruitje of zoiets) te krijgen was, en ik geen andere keuze had dan me te wagen aan bacon, eggs en hashbrowns (voorwaar ik zeg u: allemaal gefrituurd of toch zoiets) inclusief de toast, die gebakken werd in een centimeter vet (in hun geval een halve inch).  Smakelijk was het eigenlijk wel, of dan toch de eerste happen, en het brak me zuur op (letterlijk) toen ik het daarna een dik uur op een ferry moest uitzweten op een tamelijk woelige zee.  Spetterkak op een deinende boot: dat moet ge meegemaakt hebben.

In feite off topic, maar nu we toch over culinaire nachtmerries en hun gevolgen bezig zijn, kan ik u in de rapte dan ook maar vertellen dat ik gruw van mosselen.  U heeft misschien in een eerdere blogpost vernomen dat ik tegenwoordig ook al uitslag krijg van oesters, en spijtig genoeg waren dat nog de laatste schelpdieren die aan mij klandizie hadden.  De mosselen zijn me reeds een dertigtal jaar geleden kwijtgespeeld, toen ik als  klein bazeke zowat de hele dag gekotst heb door één slechte mossel.  Jarenlang brak het koud zweet me uit als ik ze ook maar rook, en de traditionele mosseldag in de familie maakte het noodzakelijk dat ik fishsticks (voorgekauwde vis in zagemeel) of iets anders visachtigs kreeg voorgeschoteld.  Die ik dan in een andere kamer ging nuttigen, om niet door de reuk van die mosselen bedwelmd ende gekweld te worden.  Tegenwoordig, en drie decennia later, maak ik dan toch vorderingen en slaag ik er toch al in van zo’n paar beesten in hun geheel door te slikken zonder te kokhalzen.  Raar genoeg, gezien deze niet vettig zijn, is maagzuur dan toch vaak mijn deel.  Afin, een mens moet gaan geloven dat het misschien iets psychologisch is.

Indien u me wil dood krijgen dwingt u me aldus een curryworst speciaal en een portie mosselen te verorberen.  Gelieve niet achter mij te gaan staan, gezien de hoger vermelde plastische gevolgen.

6 thoughts on “Vettig

  1. Jammer genoeg voor mij heel herkenbaar. Na een BBQ met wat lookboter ben ik dit weekend nog op een stilstaande trein in het station gesprongen om naar het toilet te gaan. Het gevaar zat erin dat die vertrok naar ergens waar ik echt niet naartoe wou, maar dat risico was het me ruimschoots waard. Voordeel van zo’n ‘vet-intolerantie’ is wel dat je op slag een pak calorieën kwijt bent (zij het in de vorm van spetterkak) en dat het toch wel goed is voor de lijn.

Geef een reactie

