Immer vorwärts!

De eerste post van een nieuw jaar en meteen vraag ik mezelf af waar die nieuwjaarseuforie – in verband met dat wederom afgelegde toertje rond de zon – vandaan komt.  Voor sommigen is er zelfs niets nieuw aan.  De moslims, joden en Grieks-Orthodoxen kalenderen ergens anders, en diehard revolutionairen stellen vast dat het vandaag gewoon de 11e Nivôse van het jaar 220 is.   Voor mij is het alleszins eeuwen geleden dat ik nog aan deze massahysterie heb meegedaan, en dit hoegenaamd niet om contrarie te zijn (althans niet deze keer), maar eerder vanwege het relatieve belang van deze opgelegde feestelijkheden, waar vooral de commercie van beter wordt.

Zo vraagt een mens zich af waarom hij zich voor de tweede keer in amper één week tijd gaat volproppen met allerhande uitgelezen spijzen, om de volgende ochtend (of een stuk in de dag) met spijsverteringsproblemen en een nest katers van formaat op te staan.  Zo waren er ook tijden waarin ook ik mijn best heb gedaan om iets anders dan gewokte groenten voor te schotelen, om daarna naar de stamkroeg te trekken alwaar we allen, rond middernacht, de neiging kregen om af te tellen van 10 tot 1, en tot de vaststelling kwamen dat – buiten het aftellen –  de nacht niet eens verschilde van de normale kroegnachten.  Op uitzondering dan van de plaatselijke primitievelingen die boze geesten en andere djinns op afstand proberen te houden met het irriterend geknal en geknetter, en tegenwoordig mag dat al beginnen om  drie uur in de namiddag en voortduren tot een kot in de ochtend.

Doch deze keer niets van dat alles, en gezien ik stilaan dodelijk vermoeid begin te worden en dat gisteren – door het vroege uur van opstaan om den noesten arbeid aan te vangen – niet anders was, ben ik stoemelings door al het kabaal en nieuwjaarsgewens heen geslapen.  Nog nooit gebeurd, en meer van dat voor de volgende oudejaarsavonden zou ik zo zeggen!  Daarentegen – en ik word wederom mild – zie ik toch de nood in van een of andere sociale conventie om dan toch één dag van het jaar met familie en vrienden af te spreken, en dat zal straks ook het geval zijn.  Vergezeld van een licht verteerbare kaaschotel en een zjat ajuinensoep, om achteraf overgoten te worden met Orval en een stuk huisgemaakte taart.  Meer moet dat niet zijn.

Niettegenstaande het nieuwe jaar voor mij reeds begon in de nacht van het wintersolstitium en ik aan de rest zo weinig mogelijk meedoe, ga ik toch – de sociale conventie indachtig – u en de uwen een welgemeend, aangenaam en draaglijk nieuwe jaar toewensen waarin u veel zal mogen mogen en dame Fortuna meermaals een tong met u zal willen draaien.  Allé, en nu vorwärts, immer vorwärts!

11 thoughts on “Immer vorwärts!

  1. Of wilde jij stiekem doen wat die gasten daar aan het andere eind van de wereld ook hebben gedaan, simpelweg een dag overslaan om meteen voor te lopen op de hele wereld?
    Zul je dan op zijn minst de gehele 29e februari op blijven, als goedmakertje?

    Een gelukkig 2012 toegewenst!

Geef een reactie

