Verveling

“Het is goed voor wat het is,” zeg ik dan wanneer ze me vragen hoe het gaat op mijn – ondertussen al niet meer zo nieuwe – job.  De collega’s afdelingshoofden zijn best wel toffe peren (sommigen dan toch) en af en toe krijg ik nog eens een vliegtuig van dichtbij te zien (of toch op een tiental meters afstand).  Ooit haalde ik een diploma in luchtvracht en logistiek, en ik zou haast blij moeten zijn dat ik die voor het eerst in mijn carrière kan gebruiken, ware het niet dat de desbetreffende studie mij toen al matig interesseerde en slechts een lifeline was voor het geval mijn opleiding tot piloot een finaal echec zou worden.

Ik heb dan ook met volharding geprobeerd om dat logistieke dagelijkse brood te vermijden, en tot nu toe was ik er altijd in geslaagd om het min of meer naar mijn zin te hebben in een banen waar ik iedere dag met de vliegtuigen zelve speelde, alhoewel ik uiteraard liever gevlogen had, maar da’s een ander verhaal.  Het valt dus mee, voor wat het is, maar helemaal vrolijk word ik er niet van. Mijn werk is – en ik druk me voorzichtig uit – eerder saai en bezorgt me weinig intellectuele prikkels.  Ik verwachtte ergens wel dat deze baan geen denderende uitdagingen ging bieden, en nog minder denderend zou betalen, maar deze ex-manager is dan ook vrijwillig op deze kar gesprongen, daar ik anders waarschijnlijk nog werkloos zou zijn, nadat ik mijn vorige job – semi vrijwillig  – had verlaten vanwege degoutante politieke spelletjes en regelrechte uitbuiterij van “mijn mannen”.  En om dat soort “mannen” draait het deze keer ook, waar er aan mij gevraagd werd om een stroef draaiende afdeling terug op de rails te krijgen, en waar ik al vrij snel tot de vaststelling kwam dat het “probleem” – uiteraard – aan onderbezetting te wijten is, maar ook aan werkschuwe troglodieten, zowel autochtonen als (net iets meer) dubbelpaspoortigen, en die me het gevoel geven een hedendaagse Diane Fossey te zijn.

Geen grote uitdaging aldus, en de steeds slinkende budgetten, de crisis en een dreigende overname zorgen ervoor dat ik niet meer geloof in de beloftes die aan mij werden gemaakt op de dag dat ik mijn contract tekende. Het zal u dus niets verwonderen dat ik wederom over het muurtje aan het kijken ben naar een baan waarin ik wél die intellectuele prikkel kan terugvinden en me voor één keer niet te pletter verveel.  Voorlopig gaat het nog, maar ik twijfel er sterk aan of het concept “droomjob” in deze duistere tijden nog mogelijk is.

Tenzij een mens het bijvoorbeeld over een zelfstandige boeg zou gooien, doch dilettant zijnde op velerlei gebied (en dit in de betekenis van amateuristische knoeier), is er geen groot zelfstandig ondernemer aan me verloren gegaan.  Alhoewel; ik heb hier nog een zelf geconstrueerd businessplan liggen voor een regionale luchtvaartmaatschappij.  Een uit de hand gelopen en gemuteerde hobby van een aantal jaar geleden, waarin ik al mijn kennis op gebied van bedrijfsvoering en mijn favoriete sector bijeen propte, en dat zelfs als uitvoerbaar werd bevonden door een bedrijf dat investeringen met risicokapitaal aan de werkelijkheid toetst.  Als ge aldus 5 miljoen euro teveel hebt (3.5 is al een goed begin), moet ge maar iets weten te zeggen.  U bezorgt mij een droomjob en u krijgt een plezante investering in de plaats (kuch).

Ik zal maar gewoon wat verder prakkezeren. Hier op ’t werk.  Er is momenteel toch niets anders beschikbaar in mijn sector.  En ’t is de moment niet.   Het kalf van de beer niet verschieten vooraleer moeders porseleinkast verdronken is zekers? Maar ondertussen blijft de verveling. Vaak is dat slopend.  Slopend zeg ik u.

9 thoughts on “Verveling

  1. Verveling en een gebrek aan intellectuele uitdagingen, ik weet er alles van 🙂 Soms wou ik dat ik wat dommer was 😉 Bon, zolang ze er liggen aan ’t eind van de maand zijn we content hé 🙂

Geef een reactie

