Snel

Niettegenstaande ik steeds om 05u30 aan de dagtaak begin (wat serieus mijn pollevieters begint uit te hangen) en er dan geen kat op de baan is, krijg ik nog met regelmaat te maken met de geneugten van het rijden tijdens de halve of hele spits.  Zo trek ik, na het werk, steevast naar mijn flat om daar nog een paar uurtjes aan de renovatie verder te werken (we komen er stilaan), of ben ik taxichauffeur van dienst voor mijn moeder.  U zal ze bijgevolg ook al eens tegengekomen zijn; die grote glimmende SUV’s of andere megabakken die vierklauwens naar huis stuiven zoals een paard dat zijn stal heeft geroken.  Gezien de status van zo’n – geleasede – wagen, heeft de bestuurder nét iets meer rechten dan een gewone sukkelaar die met zijn zelfbetaalde karretje rondrijdt en zich wel eens aan het verkeersreglement probeert te houden.

Ik ben zelf niet echt van de traagsten, en het verbaast me iedere keer opnieuw dat ik haast van mijn sokken word gereden, wanneer ik aan 130+ een inhaalmanoeuvre probeer, terwijl zo’n zware bak al bumperklevend het vel van mijn nek brandt met die vreselijk priemende xenonlampen.  Iets verder worden ze dan allemaal opgeslokt door nieuwe verkavelingen, alwaar ze – soms amper 8 uur later – weer uitgebraakt worden om zich naar kantoor te haasten.

’s Morgens als een gek naar het werk rushen, om u dan voor een uur in de file vast te rijden en uw stuur van pure miserie op te vreten, om dan als braaf presterende manager té doen alsof ge het vreselijk druk hebt (been there, done that), om dan de obligate overuren te presteren om de baas te paaien en om half negen ’s avonds in de zetel te crashen, nadat ge weeral een paar uur achterlichten hebt geteld in de file.   Aldus zijn deze sukkelaars slechts slachtoffers van het systeem, en heb ik er haast begrip voor dat ze zo snel mogelijk weer thuis willen zijn, en daarbij anderen van hun sokken rijden.  Ik vraag me dan ook af of er, zoveel decennia geleden, geen enkele politicus of bedrijfsleider was die bovenstaand scenario kon voorspellen in tijden waarin men het enkel had over “groei”. Kortzichtigheid;  het zou aldus een nieuwe hoofdzonde kunnen zijn.

Nu, om even te besluiten en terug naar mijn inhaalmanoeuvre te gaan, wil ik stellen dat ik niets tegen – eerlijk verdiende –  dikke bakken heb, behalve dan dat ze teveel plaats en lucht innemen, maar vraag ik me toch oprecht af of bovenstaande chauffeurs elkaar ook van de sokken zouden rijden, wanneer ze – steeds alleen pendelend – met een kleine wagen naar kantoor zouden trekken?

Ik moet maar eens meer mijn middenvinger naar die xenonlampen opsteken.  Of gewoon tergend traag gaan rijden.  Of een 30mm kanon op mijn dak monteren.

 

 

7 thoughts on “Snel

  1. Ik denk quasi hetzelfde als jij over SUV’s, 4×4’s en dito patserbakken, met dat verschil dat ik ze in overgrote mate geheel overbodig vind. Madam die boodschappen doet in haar jeep, meneer die ermee naar het golfterrein rijdt of fils-à-papa die de stad onveilig maakt met zijn mastodont op weg naar een avondje poker: zum kotzen.
    Voor wie niet noodgedwongen in het terrein moet of geen zware aanhangwagens dient te trekken, zou een dergelijk voertuig verboden moeten worden. Verder: behandelen als vrachtwagens en afstellen op 90 km per uur. Dat laatste mag overigens gerust ook zijn opgang maken in de wereld van de grote bestelwagens à la Sprinter. Hoe die soms als zotten de snelweg opeisen: onverantwoord.

    Zo. En dan ga ik nu mijn Landrover wassen. 😉

  2. Mensen die met zo’n monster rijden (en daar zijn echt monsterbakken bij) stralen toch zo een ongelofelijke arrogantie uit, en de personen aan het stuur zijn dan meestal geheel volgens het cliché uit hetzelfde hout gesneden. Ben vandaag nog zo’n patser gigantisch verkeerd geparkeerd op de stoep voor een apotheek zien staan.

    Ik heb het al gezegd: auto’s voor mannen met een klein pietje en vrouwen met een snor, de ene hebben iets tekort en de andere iets te veel.
    Belasten die handel, dat is dan ook meteen een mooie indirecte inning van vermogensbelasting.

  3. Argumenten? Ach, de Zwijger schreef het al: ‘een klein pietje’. Ervan uitgaande dat ‘pietje’ Vlaams is voor piemeltje. Ter compensatie dus. En wellicht om de ergernis die sommige andere weggebruikers voelen jegens hun man/vrouw/echtgenoot/werkgever te kanaliseren. Een zinniger argument? Als boomkweker in Addis Abeba heb je zo’n ‘PC Hooft tractor’ (genoemd naar de sjiekste winkelstraat in A’dam, niet direct naar de dichter) echt nodig naar het schijnt: http://www.deboomkwekerij.nl/blogs/view/45

Geef een reactie

