Schrikken…

Middernachtsdromer @ foon met zus: “Ik ben hier nu al een uur aan het proberen om ons ma te bereiken en nog neemt ze niet op. Wanneer hebt gij ze thuis afgezet?”
Zus: “Maar afin; dat is al meer dan een uur geleden! Zal ik ook proberen?”
Middernachtsdromer (MD): “of dat een f*ck gaat uitmaken; ik heb het laatste kwartier wel 5 keer geprobeerd. Moest ze ergens naartoe?”
Zus: “Niet dat ik weet… Er is toch niets gebeurd?”
MD: “Laten we hopen van niet; het is de eerste keer niet dat er iemand valt en zo blijft liggen omdat de telefoon te ver weg is…”

Of erger nog.  Deep down begint mijn hart te bonzen. Zeg dat het niet waar is hé… Neen, niet nu hé…

MD: “ Ik bel even onze nicht; die woont toch maar een straat verder en kan even komen checken…”

Nicht @ foon met Middernachtsdromer (ongeveer 5 minuten later): “Alle lichten branden hier, maar ik merk geen beweging. Ik heb hier al op alle ramen staan bonzen en ondertussen haar naam geroepen…”
MD: “En de badkamer? Achteraan het huis? Brandt daar licht?”
Nicht: “Niks te zien… Dit is echt wel raar. Roep ik mijn ouders erbij?”

Shit! Damn! Hart bonst nog harder. Sta te trillen op mijn benen.

MD: “Ik kom eraan… Ik zal me haasten maar kan er onmogelijk eerder dan 30 minuten zijn…”
Nicht: “Moet ik de ambulance bellen?”
MD: – twijfel – “…doe maar…”

Dit is niet goed. Helemaal niet goed…

Ik loop naar buiten. Krijg telefoon van ongeruste zus en vertel dat ik vierklauwens onderweg ben.

Nicht @ MD, ondertussen met 350 km/u in de auto: “Middernachtsdromer, ben je zeker dat ze niet het huis uit is? Onze buurvrouw waarmee ze in de parochieploeg zit is ook weg en laat ook steevast alle lichten branden…”
MD: “…huh? Maar zus denkt van niet??? Loop je gauw naar het parochiecentrum?”
Nicht: “Ik bel je zo terug”

2 minuten later.

Nicht: “Ik heb ze gevonden! Ze zit doodleuk in het parochiecentrum op een of andere bijeenkomst. Ik heb net nog de ambulance kunnen afbellen!”

Het is duidelijk dat we hier – drie maanden na het plotse overlijden van vader – nog op de toppen van onze tenen rondlopen. Ma heeft beloofd om haar whereabouts voortaan altijd te laten weten.

Opgelucht, maar ik slaap enorm slecht die nacht.

8 thoughts on “Schrikken…

  1. De whereabouts van je ma, goed gevonden. Maar misschien is het eenvoudiger haar een gsm te geven en haar op het hart te drukken die altijd en overal mee te nemen. Ze hebben zeer gebruiksvriendelijke seniorengsm’s tegenwoordig (met grote toetsen).

    • Die heeft ze. Maar die dient enkel wanneer ze buiten het dorp gaat. En die steekt steeds in de sjacoche, en bovendien hoort ze die gsm niet steeds. En ze heeft een vreselijk wantrouwen tov moderne technologie. Begin er maar eens aan… 😉

  2. Oef.

    Doet mij denken aan nieuwjaarsdag vorig jaar. Zoals elk jaar stonden mijn ouders en ik rond elf uur voor het huis van mijn grootouders. Na enkele keren aanbellen werd er nog steeds niet opengedaan. Koolstofmonoxidevergiftiging was het enige waar wij nog konden aan denken. Ik was ervan overtuigd dat ik ze dat jaar geen gelukkig nieuwjaar zou kunnen wensen en had mijn cadeau dat ik vasthield al terug in de auto gezet. Mijn vader belde mijn nonkel op die een sleutel heeft van hun huis. Ik bleef buiten staan terwijl mijn vader en mijn nonkel het huis doorzochten: niemand te vinden. Oef! En toen ging de deur van de buren ineens open en kwamen mijn hoogbejaarde grootouders op hun dooie gemak buiten. Oef. Ik heb ze nog nooit zo stevig vastgepakt als toen. Toch één van de meest vreemde uren uit heel mijn leven. We zijn er de hele dag, en langer, niet goed van geweest.

    Om maar te zeggen dat ik mij perfect kan inbeelden hoe je je voelde. Niet voor herhaling vatbaar zo’n momenten. Moeders met gsm’s zijn trouwens niet zo’n goede combinatie; ik heb dat hier ook al ondervonden. 😉

Geef een reactie

