Gaatjes

Wanneer ge verhuist, en ge de papieren van uw wagen in orde laat brengen bij de dienst bevolking van de gemeente, wordt uw nieuwe adres in het daardoor bestemde vakje van uw kentekenbewijs geschreven met daarbij een vette stempel ter bevestiging.  Doordat ik de laatste jaren nogal vaak van domicilie veranderde stond mijn oude roze kaart vol met stempels en doorgehaalde oude adressen en deed dat welbewuste vakje er niet echt toe.

Met de nieuwe nummerplaat en het al even nieuwe kentekenbewijs is dat dan weeral anders, gezien er maar één vakje ter adreswijziging is en slechts dat ene vakje mag gebruikt worden.  En net dat ene vakje stond al volgeschreven, daar ik even – in tijdelijke ballingschap – terug naar de ouders was getrokken.  De brave gemeenteambtenaar vertelde me dat ik zodus, via mijn verzekeringsagent,  een nieuw kentekenbewijs diende aan te vragen.  Een paar weken later, want zo nauw steekt het niet bij het “Dienst Inschrijving Voertuigen”, kreeg ik bericht dat men het originele kentekenbewijs nodig had om een nieuw af te leveren.  Hoe ik ondertussen, zonder geldige boordpapieren, zou moeten rondrijden stond er dan weeral niet bij vermeld.  Een telefoontje naar de DIV bracht me steevast bij een “infokiosk”, wat een veredeld en ronduit irritant antwoordapparaat bleek, dat me van het kastje naar de muur stuurde, en me geen
mogelijkheid gaf om een ambtenaar te vinden die zich zou verwaardigen om een burger met een relevante vraag te woord te staan.

Het internet bracht gelukkig soelaas, door me tenminste het emailadres te bezorgen van de lokale “antenne” (“lokale afdeling” in  het Nederlands) van de DIV, alwaar mijn bede zelfs vrij snel (een dag of twee) beantwoord werd met de vraag om me in persoon aan te bieden en dan een tijdelijk vervangingsdocument te krijgen vooraleer het nieuwe document werd opgestuurd per post.  Ik was reeds enorm blij dat ik niet – zoals vroeger – een halve dag diende kwijt te spelen in de overbevolkte loketten in Brussel, en ging er van uit dat een bezoek aan de plaatselijke dienst op vijf minuutjes achter de rug zou zijn.

Het stond vol.  Vol zeg ik u.  En het ging tergend traag vooruit.  En ik vreesde al dat het allemaal handelaars waren in tweedehandswagens met een heleboel problemen in verband met transitplaten, net zoals die ene die daar al een kwartier aan het mekkeren was.  Groot was mijn verbazing toen, na drie kwartier, een ambtenaar  – met bijhorend lang en zuur gezicht – het gros van het wachtende volk naar een apart loket meenam, gezien ze klaarblijkelijk allemaal last hadden van een “gaatjesprobleem”.

Ge moogt zelf geen gaatjes boren in uw nieuwe nummerplaat.  En ge moet een plaathouder gebruiken.  Zo niet wordt ge, in de automobielinspectie die naast het kantoor gelegen is, afgekeurd en wordt ge onmiddellijk doorgestuurd om een nieuwe nummerplaat aan te vragen.  Dubbel en dik verdiend voor de staat die u een nieuwe nummerplaat mag afleveren, maar ook voor de automobielinspectie die u nog eens een herkeuring mag aanrekenen.

En ik die dacht dat Kafka reeds lang de nek omgewrongen was.  Een kwartuurtje later was het mijn beurt.  ’t Duurde vijf minuten.  ’t Komt allemaal in orde.  En ’t duurt maar vier dagen om een nieuw kentekenbewijs te laten opsturen, want uiteraard mag het niet ter plaatse worden gemaakt.  Ah neen.

4 thoughts on “Gaatjes

  1. Tegen wie zegt ge’t … ik zou al bijna anderhalve maand met een perfect in orde gezette firmawagen kunnen rijden, ware het niet dat er een nieuwe nummerplaat voor moet aangevraagd worden, en dat die er maar niet door komt!
    De prognose is ondertussen dat de gloednieuwe firmawagen (voorzien én plechtig beloofd door de grote baas) eind deze maand de komst van de nummerplaten zal voor zijn … en ik heb ondertussen de opdracht gekregen om voorzichtig te rijden, en ook niet te bruut te remmen (want er scheelt precies toch teen en tander aan dat ottooke …)

    En dat ze zoals in jouw geval denken dat een mens niks beters te doen heeft met zijn tijd dan een uur te verprutsen door in een rij te gaan staan, terwijl elke schoenmaker zo een plaat op vijf seconden tijd in elkaar steekt, dat versta ik niet!

Geef een reactie

