Voltanken

“Hebt gij soms macht meneer?” vroeg het blondje dat duidelijk problemen had met het tanken. Kracht bedoelde ze waarschijnlijk. En waar zou ik dat voor nodig hebben vroeg ik me af?

“Ik help u meteen; even mijn eigen bak voltanken,” zei ik.

“Ik krijg mijn sleutel niet meer uit de tankdop, en dat is nu de eerste keer, in al die jaren dat ik met deze wagen rij, dat ik zoiets onnozels aan de hand heb.”

Geen beweging in te krijgen. Curieus. Er klopt iets niet, maar ik weet niet meteen wat. Ik stond hier ook maar, verstrooid en afwezig, Fonske, mijn ouwe trouwe Ford, vol te gooien, en dan verwacht je niet met dat soort van existentiële vraagstukken geconfronteerd te worden.

“Geen idee waarom die sleutel vastzit, en ik ga er ook niet téveel kracht opzetten. Beter morgen even naar de garage gaan,” stelde ik voor.

“Maar ik moet vanavond nog dringend weg…”

“Woont u ver?”

“Neen, 4 straten verder.”

“Goed, ik breng u even, en u neemt uw reservesleutel en een of andere vod om de vulopening wat af te sluiten, en dan kunt ge voorlopig verder” (de barmhartige samaritaan komt even in me boven)

Zo gezegd, zo gedaan, en madamme vervolgt fluks haar weg, na me bedankt te hebben voor mijn gallantry.

Maar, wacht eens even! Ik heb zelf – heel lang geleden – ook een Peugeotje gehad, en daar dien je toch gewoon de tankdop terug op de vulopening te draaien waarbij de sleutel vanzelf vrijkomt? Ik dacht er niet meteen aan omdat ik al jaren zo’n op afstand bediend klepje heb. Je gaat me aldus toch niet vertellen dat die madamme al jarenlang met die wagen rijdt en dan plots zo’n onnozelheid gaat presteren?

Dat zal waarschijnlijk een wel erg blond moment geweest zijn in die garage. Ik, daarentegen, kan er eigenlijk niets aan doen. Ik was slechts de verstrooide en afwezige Samaritaan…

6 thoughts on “Voltanken

  1. Eugh, rustig eh mannen, ik voel me hier verplicht om te spreken voor dat madammeke!
    Ik heb een tijdje met een Citroen Nemo gereden (moest van de baas, niet vrijwillig, dat kunt ge denken!) en het was mij pas na een intensieve en doorgedreven opleiding mét gedetailleerde instructies gelukt om die %£$*&@ sleutel uit dat £%$*&@1 dopje te krijgen.
    Erin ging als vanzelf, dat spreekt.
    En al wie het voor mij wou doen had er ook geen enkele moeite mee, maar als ik zelfs maar durfde te kijken (!!!) naar die sleutel, dan zette die op deen of dander manier uit waardoor hij met geen kracht ter wereld er nog uit was te krijgen.
    Een oneindig aantal keren heb ik de juiste combinatie van handelingen moeten instuderen om dat rotding er uit te kunnen krijgen.
    Vwala.
    Het ligt dus niet aan dat madammeke, of aan de haarkleur, het is een wereldwijd complot!

    En ondertussen is uw karma weer in orde en hebt ge uwen hemel weer verdiend 🙂

Geef een reactie

