Lemmingen

Ik: “Gezien X twee weken ziek is kom ik nu al op zijn minst twee mensen te kort om een minimum dienstverlening te kunnen garanderen. Op deze manier krijg ik de productie niet meer rond. Kan ik wat volk lenen van andere departementen?”
Baas: “Daar zitten ze ook al met een zwaar tekort, dus ik vrees er voor…”
Ik: “Ja, dat kan best zo zijn, maar ik krijg de productie niet meer tijdig rond. De klanten beginnen te morren en we zijn in onze eigen voet aan het schieten…”
Baas: “Ik begrijp het, maar we zullen het moeten doen met de mensen die we hebben. De productiviteit moest stijgen want zo niet komen we in de problemen.”
Ik: “Right, maar op deze manier komen we toch sowieso in de problemen? De productiviteit opvoeren door mensen te laten afvloeien werkt toch immers altijd contraproductief wanneer de werklast hoger wordt?”
Baas: “Ik begrijp het, maar we zullen het moeten doen met de mensen die we hebben.”
Ik: “Maar de klanten morren; het wordt fysiek onmogelijk om…”
Baas: “Ik begrijp het, maar we zullen het moeten doen met de mensen die we hebben.”

Het is niet de eerste keer dat ik met dit soort van “beleid” wordt geconfronteerd. Een tijdje kan men dit volhouden, en zal de productiviteit wel degelijk stijgen, maar de – overdreven – gestegen werkdruk maakt dat al snel mensen ziek worden, of er gewoonweg de brui aangeven, en een vicieuze cirkel is het gevolg. Dat zal de gemiddelde bedrijfsleider daarentegen worst wezen, en de in het beste geval neutraal gebleven bedrijfsresultaten zijn voldoende om het hoofd nog wat verder in het zand te duwen. Uitstel van executie. En mensen zoals “boer” De Clerck zullen er geen oester minder om slurpen.

We zijn ons als een bende lemmingen in de afgrond aan het storten.

En ondertussen verveel ik me dood en zit ik op een zucht van een bore-out. Iedere dag haast moeten smeken voor extra volk dat quasi nooit opdaagt, en ondertussen mijn laatste dapperen proberen gemotiveerd te houden, om bij gebrek aan die voorlaatsten zélf de arbeid uit te voeren, levert me niet echt een “intellectuele” uitdaging op. Ik wou mijn “ervaring en expertise delen met het bedrijf” stelde ik ooit idealistisch. A waste of talent, al zeg ik het zelf. En de boer, hij ploegde voort. Ik ook.

6 thoughts on “Lemmingen

  1. Het hangt uw sjokkedezen uit, zoveel is wel duidelijk 🙂

    Ik zou me vooral gefrustreerd voelen omdat ik onder mijn vermogens moet werken … ik denk zo: als ik koffers en pakjes wou laden en lossen, dan had ik dààr wel voor gesolliciteerd!

    Couragie, heel veel couragie gewenst!

Geef een reactie

