Fonske

Ik was écht wel geschrokken, toen ik een paar weken geleden een “ongelukje” had met Fonske. Ge zou nog gaan geloven dat er zoiets als engelbewaarders bestaat, wanneer ge op véél te korte afstand van een betonnen paal toch tot stilstand komt, maar ik ben er toch even een paar dagen niet goed van geweest. Afin, ondertussen is Fonske terug gerepareerd, en het blijkt – op financiëel gebied – nog allemaal mee te vallen, niettegenstaande het me een paar honderd euro’s heeft gekost om dat achterwiel terug in de juiste richting te doen wijzen.

Ik was al op het internet gaan rondsnorren om te zien of er anderen in hetzelfde schuitje zaten (“achterwiel tegen stoeprand”) maar veel relevante info heb ik niet teruggevonden, en bij deze aldus wat informatie voor de ongelukkigen die hetzelfde meemaakten en nu ongerust op het internet zitten te zoeken naar de mogelijk geleden schade en – most importantly – de kostprijs van zo’n akkefietje.

Niettegenstaande ik het ronde punt aan normale snelheid nam, alvorens ik op die vermaledijde olieplek aan het schuiven ging, is de kracht van de impact bij een laterale beweging veel hoger dan indien het frontaal zou gebeuren. Gevolg: draagarm krom en een achterwiel dat paraplu staat, in die zin dat het, in achteraanzicht, zo “\” stond in plaats van “/” (sterk overdreven), en daar bleef het uiteraard niet bij. Ook de “astap” (zoals dat in schoon Vlaams heet) bleek lichtelijk verbogen, en ondergetekende kon zijn beide pollekens kussen dat de as zelve niet geraakt bleek.

Wanneer ge dan een goeie dorpsgarage hebt (nog zo eentje van “alle merken”) waar ge nog wat kunt “marchanderen”, kan zoiets aan democratische prijzen opgelost worden. Ondertussen blijkt wel dat mijn “wiellagers” achteraan (eentje of waren het beide?) door dit voorval ook aan vervanging toe zijn, en ontdekte ik later nog dat een voorste velg ook geraakt was, waardoor improvisatie met de velg van het reservewiel ervoor zorgde dat ik zonder trillend stuur terug de baan op kan.

Maar kom, een mens zou zich opvragen waarom ik nog zoveel kosten steek in een tien jaar oude bak, waar ongetwijfeld meer en meer ouderdomskwaaltjes aan zullen opduiken. Laat ik maar stellen dat het – gezien de crisis en mijn beperkte portemonnee – niet echt een optie is, en ik ondertussen al lang niet meer geloof dat ik nog snel aan bedrijfswagen zal geraken. Bovendien ben ik erg aan Fonske gehecht geraakt, maar dit geheel ter zijde.

Ik kan me daarentegen niet ontdoen van het idee dat mijn engelbewaarder die dag een stuk in zijn/haar kloten had (engelen zijn geslachtloos?) want anders had hij/zij/het me niet met die kosten opgezadeld. Bovendien projecteer ik mijn boosheid in verband met bovenvermelde olievlek op een of andere aftandse truck die langs alle kanten lekt (’t zal wel een lekke dieseltank zijn) en dat die truck bovendien Oost-Europees is. Bulgaars of Roemeens welbepaald, om helemaal in clichés te denken. Ik zou er een diplomatiek incident van moeten maken gedomme…

 

5 thoughts on “Fonske

  1. Je jongeling – amper tien jaar, mijn mazoutketel is ouder, hoor – rijdt gelukkig weer.
    Het is me ook eens overkomen met mijn vorige wagen. Slippen in de sneeuw en de stoeprand keihard raken met mijn linkervoorwiel. Ik had toen minder geluk: de as gebroken.

  2. ‘k Heb dat ook eens gehad toen het geijzeld had … niks aan de wagen … maar de garagist wist mij toen te vertellen (ik kon natuurlijk niet geloven dat er niks aan die wagen was) dat ik geluk had gehad dat mijn wielen net de goeie kant uit gedraaid stonden. (en dat was geluk, geen wijsheid, je kent mij)

    ’t Zal toch iets met de karma goden zijn, alhoewel ik mij nu afvraag wélke les je daar nu uit zou moeten leren? (en heel dat gedoe dat dat accident je heeft opgehouden waardoor je een ander, groter accident hebt gemist, daar geloven wij niet in eh?)

    Gij moet een job hebben met een schone, blinkende firmawagen, zo simpel is dat!
    (waar liggen die kaarsen nu weer?)

  3. Pingback: Fons en Filemon(a) | Middernachtsdromen en dageraadswijsheid

Geef een reactie

