Solliciteren

Ik heb u al gezegd dat ik geen happy camper ben in mijn huidige baan, en gezien ik graag de koe – of in dit geval een bedrijf – bij de horens vat ben ik vandaag op gesprek geweest voor een job die me op het lijf geschreven staat. Afin, een soort job die ik in feite zowat altijd heb gedaan, in leidende en minder leidende posities (ook met lange ij), behalve dan in mijn huidige baan waar ik zowat van verveling en wanhoop mijn hoofd tegen de muur loop te bonken.

Toch moet ik toegeven dat ik iets of wat terughoudend ben om terug in een managementfunctie te stappen. Ik herinner me dan vooral de vreselijke politieke spelletjes die ik weiger mee te spelen en die me mijn laatste job hebben gekost. Uiteraard willen twee (!) slechte ervaringen op dit gebied niet zeggen dat het overal – in die mate – van dattum is, maar ik hoed me er wel voor. Ik kan er nu eenmaal niet aan doen dat ik in de eerste plaats mijn werk wil doen zoals het hoort, en dat opportunisten die enkel uit eigenbelang en andere psychopathische trekjes de boel verzieken, mij vaak op hun weg vinden. Door de ene (de meerderheid gelukkig) ben ik graag gezien – omdat ik mijn nek uitsteek en principes heb – en door de andere word ik dan weer bekeken als een groot bakkes die al die leuke spelletjes saboteert en aldus zo snel mogelijk gemazouteerd dient te worden. En laat het nu net zo wezen dat de luchtvaartwereld bijzonder klein is, en er overal, in de 1e of 2e graad, exemplaren rondlopen waar ik niet zo’n beste herinneringen aan heb. En zij aan mij.

Maar terug naar het interview, dat zowaar een vol uur duurde, en bijzonder pittig was. De afdelingsdirecteur en de HR manager hebben zich flink uitgeleefd, waarbij de eerste mij het vuur aan de schenen heeft gelegd op technisch gebied, en de laatste het vooral wou hebben over mijn managementkwaliteiten en dan vooral wat er op die bewuste laatste 2 jobs was gebeurd (waar ik me zeer diplomatisch heb uitgeluld). Ik kan u verzekeren dat ik flink nerveus was – typisch voor een hyperventilantje zoals ik – maar gelukkig kwam mijn zelfvertrouwen en de daarbij horende spraakwaterval al snel boven. En ik heb het gevoel dat ik het schijnbaar goed gedaan heb. No flaws en alles spot-on.

De concurrentie belooft alleszins pittig te zijn (zowel intern als extern) en na deze sessie (wat ik binnen dit en 2 weken zal weten) dien ik nog een 2-tal assessments te ondergaan waar ik flink voor zal moeten studeren (ik kan godbetert mijn cursussen lijnpiloot nog eens bovenhalen), maar waar ik me zeker niet door uit mijn lood zal laten slagen. Al bij al positief dus, maar ik ben er zeker van – het werd zelfs zijdelings vermeld – dat er zal rondgebeld worden. Ik ben dus absoluut op mijn hoede, en hoop dat er geen van bovenvermelde antagonisten wordt opgebeld. Of ik zal me er weer moeten uitlullen. Want toch vind ik het straf, dat het soort bedrijfspsychopaten, waar ik het zoëven over had, daar steeds mee wegkomt en steevast ergens weer opduiken in je carrière. Soit, ik heb mijn ding gedaan, en naar mijn beste vermogen (gezien op het einde van het gesprek de woorden “tevreden”, “professioneel” en “aangenaam” vielen), en ik hoop slechts dat er geen nachtmerries uit het verleden opduiken die me het leven gaan zuur maken. Of een interne kandidaat die over mijn hoofd springt. Maar goed, dat zijn zorgen voor later. Ik kan nog steeds met een plan B op de proppen komen…

5 thoughts on “Solliciteren

  1. Toi toi toi en hout vasthouden en al 🙂

    Ik ben benieuwd hoe het afloopt, het is je in alle geval heel erg gegund!

    Die slechte karakters en psychopaten …. als jij je job goed blijft doen, dan trekken die op het einde toch aan het kortste eindje, denk ik, allez, dat is toch mijn ervaring 🙂

  2. hmmm, heteen je beschrijft komt overal wel voor, zij het in meer of mindere mate…Ben ook aan het solliciteren en ‘k weet dat het een stressvolle ‘job’ is… succes! 🙂

Geef een reactie

