Kater

De stad was haast verlaten vanochtend – op een paar verloren gelopen sossen na, die vandaag schijnbaar iets te vieren hadden – en ik heb zelfs, voor de eerste keer dit jaar, de zomer geroken. Verkwikkend ook, zo’n ochtendwandeling, om de beslommeringen even opzij te zetten en vooral te bekomen van de avond ervoor (allé, en een goed stuk van de nacht ook).

Neen, géén kater met hoofdpijn en andere ongemakken, doch wel een kartonnen hoofd, en het is uiteraard allemaal de fout van een Alte Kamerad die me gisteren, last minute, uit mijn kot kwam halen om eens bij te keuvelen tussen pot en pint(en). Dat moeten ze me geen twee keer vragen, gezien ik hier al eens eerder schreef dat mijn oude vrienden (en daar zitten er een heleboel uit mijn pilotentijd tussen) ergens in een wereldwijde diaspora zijn verzeild geraakt. Zo ook dit exemplaar, waar ik vroeger veel bloed, zweet en tranen mee heb gedeeld, en die het geluk heeft gehad om via via, en ook omdat hij meer financiële middelen had, aan het vliegen te blijven, en ondertussen commandant is geworden op een forse privéjet (niet zo’n klein ding, maar een fors intercontinentaal toestel).

De belevenissen van vroeger werden snel opgerakeld, en ik werd er nog maar eens aan herinnerd hoe de job van piloot tegelijkertijd fantastisch en kl*te kan zijn. Hij is amper één week per maand thuis, was net terug van een toertje via Hong Kong, Singapore en een boerengat in Colorado, en zou overmorgen naar Argentinië vliegen. Hij loopt haast scheef van de jetlag, en zijn vrouw is het ondertussen met iemand anders afgebold. Hij vliegt met een van de meest exclusieve toestellen die er bestaan, bevolkt met arrogante wereldvreemde passagiers wiens “folietjes” een mens tot waanzin kunnen drijven. Hij kan geen luxehotels meer zien of ruiken. Doch hij verdient er een smak geld mee.

Awel, ik zou direct willen wisselen.

3 thoughts on “Kater

  1. Ook maar voor zolang waarschijnlijk. Hoe zot ik ook ben van vliegtuigen en luchthavens, die job op de luchthaven tussen de ‘VIP’s’ moet ik ook niet meer terug hebben hoor 🙂

Geef een reactie

