Diefstal van staatswege

Bon, met het betalen van de successierechten kunnen we stilaan verder met ons leven na het plotse overlijden van mijn vader in het najaar.   Maar ik blijf er bij: dit is ronduit schandalige diefstal van staatswege terwijl mensen nog volop aan het rouwen zijn.  Niet alleen heeft mijn pa keihard gewerkt om te bekomen wat hij bezat, maar heeft hij daar indertijd reeds belasting op betaald.  Ook nog eens dubbele taxatie dus…

En gezien we niet behoren tot de happy few, hebben we geen achterpoortjes kunnen vinden om niets te moeten betalen.  Daar gaan mijn zuurverdiende spaarcenten…  Ik krijg meer en meer een hekel aan deze absurde (on)staat…

6 thoughts on “Diefstal van staatswege

  1. Ik ken je gevoel… Ik heb indertijd successierechten op een half huis moeten betalen, zijnde het deel van mijn moeder (mijn ouders waren gescheiden), maar mijn vader woont nog in het huis. Daar sta je dan terwijl je het bedrag van een grote studio uit je zakken ziet gehaald worden en er helemaal niets voor terug krijgt…

  2. De erfenisrechten op roerende goederen in eerste lijn zijn afgeschaft, maar daar is het, ondanks vele positieve voorspiegelingen, helaas bij gebleven. Ik deel volmondig je mening: dit is je reinste diefstal. Er is geen grotere miseriebelasting denkbaar.

  3. dit is zeker diefstal en onze ouders maken gelukkig nu al plannen om ‘met warme hand te schenken’ ipv hun geld kwijt te spelen aan de staat bij hun overlijden. Zelfs in fiscaal aangenamere plaatsen zoals Luxemburg weet de staat de erfgenamen nog financieel behoorlijk uit te kleden.

Geef een reactie

