Zonneslag

Een mens die in shiften werkt en geen gezin onderhoudt, heeft eigenlijk totaal geen benul meer van schoolvakanties en feestdagen, laat staan van weekends. Dit keer was ik wél op de hoogte dat maandag een feestdag was – voor één keer moest ik niet werken – maar ik was uiteraard vergeten dat alle winkels gesloten waren. Erg sneu, met voorraadkasten die vooral kasten zijn. Zonder voorraad dan, zodat ik, van dag tot dag levende, weer eens aangepord werd om toch een en ander op voorhand te plannen. Gelukkig zijn er daar nog winkels, waarvan de gerant de goeie ouderwetse kruideniersmentaliteit heeft, en waar ik toch terecht kon om etwas zum fressen te kopen (alsook een pak sigaretten gezien ik al een paar maanden aan het stoppen ben).

Uiteraard stond daar een rij klanten aan te schuiven tot op de straat, en waren de drie geopende kassa’s zelfs te weinig om de zondvloed te verwerken. Dat ware helemaal anders geweest zo het allemaal onnozelaars – zoals ondergetekende – betrof die snel snel wat wokgroenten en een stukje pluimvee kwamen kopen, doch het waren – tot mijn grote afgrijzen – vooral jonge gezinnen met al hun koters (inclusief kinderwagens), die al aanschuivende hun feestdagvoormiddag kwamen doorbrengen. Waar ik dacht dat dit soort gezinnen één keer in de week in de plaatselijke colruit of denaldi, reeds hun aankopen doen voor een langere periode, en speciaal voor dit soort dagen reeds een emergency supply hebben gekocht, kwam ik dus bedrogen uit. Of toch, gezien ze daar stoemelings stonden aan te schuiven voor een fles fruitsap of een doosje aardbeien, want dat zijn wellicht erg belangrijke aankopen waar ge een volle twintig minuten voor in de rij gaat staan. Nog straffer was die kerel die met zijn madam stond aan te schuiven met een zakske (één) afwastabletten. En spoelmiddel. Stel u voor dat ge uw afwas met de hand zou moeten doen. Waar gaat het naartoe met de wereld.

Ik had dan misschien een verbrande nek, maar daar waren er toch een heleboel met een ferme zonneslag. Allez gij.

8 thoughts on “Zonneslag

  1. Zo lang er van die winkeltjes open zijn op zon- en feestdagen, zo lang zullen er menschen zijn die staan aan te schuiven voor eet- en niet eetbaar gerief. Zo ook ik, die wacht tot ’s avonds om bij de lokale nachtwinkel te gaan shoppen 🙂

  2. Awel! Ik verbaas mij daar ook altijd over! Ik probeer sowieso altijd tijdens de week of op zaterdagochtend alles in huis te halen, maar als ik dan eens op een zon- of feestdag sta aan te schuiven met iets hoognodigs, zie ik daar ook altijd tot mijn verbazing mensen die zelfs voor een hele week inkopen doen op dat tijdstip. Bizar.

Geef een reactie

