Pinguïns en Spaghettimonsters

Lang geleden dat ik nog eens mijn gedacht heb gezegd over de actualiteit, en bij deze dus eens afwijken op mijn gewone geëmmer. Het is schijnbaar weer hommeles geweest in Molenbeek, de gemeente waar, volgende de huidige burgemeester, enkel pietluttige fait-divers gebeuren. Schijnbaar voelde een of andere pinguïn zich op haar religieuze flippers getrapt omdat ze aan een identiteitscontrole werd onderworpen.

Nu moet ge weten dat ik steevast compassie heb gehad met ruggengraatloze sukkelaars die zichzelf beperkingen opleggen vanwege hun ingebeelde vriendje, en heb er vroeger wel eens over gediscussieerd op allerhande politieke internetfora, waar dit soort discussies steeds tot grote zwart/wit tegenstellingen leidde, tussen de rabiate tegenstanders van bepaalde bevolkingsgroepen/religies en de wereldverbeteraars die zicht opwierpen als verdedigers van de individuele (religieuze) vrijheid en diversiteit.

Alla, (no pun intended) zelfs al stellen de aanhangers van deze religie dat een vrouw zich zedig (lees: bedekt) moet kleden om mannen niet in de verleiding te brengen, stelde ik steeds de vraag of men dan niet aan symptoombestrijding doet? Gezien er dus klaarblijkelijk mannen rondlopen die opgewonden worden van hoofdhaar – en straffer nog – een aangezicht – ligt het probleem toch bij die mannen? Moeten die mannen, die klaarblijkelijk een gevaar zijn voor de maatschappij, dan niet gecolloceerd worden en een behandeling ondergaan voor hun gestoorde sexueel gedrag? Afin, just my two cents hé? Nooit een afdoende antwoord op gekregen, behalve dan dat verhullende kledij in meer of mindere mate bevrijdend zou kunnen zijn en tot emancipatie kan leiden. Bevrijdend van wie? Toch niet van diezelfde mannen? Dedjuu toch. D’er zijn zelfs culturen waar een verkrachtte vrouw steeds zelf de aanleiding heeft gegeven. Neem het mij niet kwalijk dat ik daar op slag feminist van word.  Van emancipatie gesproken.

Bovendien zouden er zelfs vrouwen zijn die hier in “alle vrijheid” voor kiezen. ’t Is maar wat ge onder “vrijheid” verstaat, en tegelijkertijd denk ik dan aan religieuze brainwashing van kindsbeen af, want waarom hebben de Amish schrik van een scheermachine denkt ge? Maar goed, deze keer blijkt het een autochtone bekeerlinge, dus de storm zal wel rap gaan liggen, gezien bekeerlingen een stuk fanatieker zouden zijn, en we bij deze weer terug zijn bij de ruggengraatloze sukkelaars die in de zeventiger jaren massaal voor Baghwan en Hare Krishna kozen, nu voor de religie van Mo, en ik me afvraag wat het volgend jaar zal zijn, maar ik begin hier af te wijken.

Ge moogt mij beschuldigen van populisme en zelfs simplisme, maar ik vind dat diegenen die dit soort toestanden, of zelfs gewone hoofddoeken een vorm van vrijheid vinden, zonder naar de oorzaken te kijken, op zijn minst enorm naïef zijn. Ik ben dan ook niet vies om het begrip “Leitkultur” te onderschrijven en te stellen dat er een en ander flink uit de hand begint te lopen doordat tolerantie als enig dogma voorop werd gesteld. Wie hier niet graag is, en zich beperkt voelt in zijn doen, denken of zelfs religieuze denkbeelden, zoekt beter een plaats op waar hij of zij zich een stuk gelukkiger zal voelen. Nah. Ik versta niet waarom die mensen zichzelf zo kwellen.

Nu is het alleen nog afwachten tot ik een nieuwe pas ga halen, want als kersvers aanhanger van de kerk van Zijne Noedeligheid Het Vliegende Spaghettimonster, wens ik graag op de foto met een ooglapje en een piratenhoed. En zo wil ik ook op straat paraderen. Met religie moet er ook gelachen kunnen worden niet?  En zeker met pinguïns.  Krijg ik nu last met Gaia?

4 thoughts on “Pinguïns en Spaghettimonsters

  1. Hear, hear! My thoughts exactly.
    Wie zich hier tekort gedaan voelt moet zich dan maar gaan settelen waar hun waarden en normen wél in de cultuur passen.
    ’t Is hier een vrij land, de deuren staan wagenwijd open, ook om er door buiten te gaan.
    Ik vraag me af wat hen tegenhoudt als het hier dan toch allemaal zo slecht is.
    Bol het af, gasten, maak plaats voor wie hier wel graag is en niet te laf is om zich aan te passen aan het land waar hij verblijft.

  2. … om nog maar te zwijgen over het gegeven dat ik als Westerse vrouw niet naar zo’n land kan om daar de veiligheidsgoeroe uit te gaan hangen … zo nen burka met veiligheidsschoenen, een helm en een fluo-oranje jas, dat is géén zicht!

    Enneugh, zo tussen ons gezegd en gezwegen, die mannen worden zo gekweekt hoor, om weinig zelfbeheersing en respect voor wie anders is te hebben … die cultuur moedigt dat nog aan ook. ’t Is zonde.

Geef een reactie

