Schandpaal

Het zal u verleden week wellicht opgevallen zijn, op feesboek of in de vaderlandsche pers, welk een commotie het beruchte “pestfilmpje” heeft veroorzaakt, en ik veronderstel dat menig blogger dit ook in deze contreien heeft verspreid. Schokkend, en dat mag best gezegd worden – en toen ik de namen van de protagonisten las murmelde deze elitaire zak al rologend iets van “white trash”, maar dit geheel ter zijde – maar daarentegen iets van alle tijden met het verschil dat het toen niet uitvoerig kon uitgesmeerd worden in de sociale media.

Altijd en overal zijn er alfa-mannetjes of -vrouwtjes geweest die – omwille van de positie in de pikorde – eenieder, die niet in de “conventie” past, op een onheuse en zelfs hatelijke manier gaat bejegenen. Een soort van über-kuddegedrag dat eerder wijst op de onzekerheid en het beperkte wereldje van de pester zelf. Het spreekt aldus voor zich dat de pestende snotneus in kwestie eens flink op haar plaats gezet moest worden, en vind ik een verwijzing naar de jeugdrechter en het wegsturen uit de school niet meer dan terecht. Kwestie van op kordate wijze wat discipline in dat wicht te pompen, nu ze nog beïnvloedbaar is. Aldus niets dan sympathie voor het slachtoffer in het filmpje, daar ik vroeger ook wel eens aan den lijve heb ondervonden wat het betekent om niet meteen “in de groep te passen”, met het verschil dat ik wél muilperen uitdeelde en het dus bij een aantal keren beperkt bleef. Meer nog, mijn gortdroge mening ter zake is dat klootz*kken van alle soorten en maten niet beter verdienen om – liefst en publique – vernederd te worden, maar dan wel in beperkte en relevante kring.

Zo kan ik me mateloos ergeren aan de schandpaalcampagne op de sociale media, waar het vulgus, (irony mode on) uiteraard in vlekkeloos Nederlands maar dit wederom geheel ter zijde (irony mode off), vanuit de luie zetel een heuse lynchcampagne op gang brengt, en zich als dusdanig verlaagt tot hetzelfde über-kuddegedrag met vooral veel geveinsde empathie. Met nadruk op “geveinsd”, gezien het de gemiddelde burger – die vooral met zichzelf bezig is – in feite geen fluit kan schelen wat er gebeurde, maar dit soort voorval weeral een excuus is om zichzelf – in een vlaag van “virtuele solidariteit” –  het gevoel te geven dat men toch goed bezig is. Nog ergerlijker is het om vast te stellen dat geen enkele omstaander ingreep en in het beste geval apathisch op het tafereel toekeek. Ik ben er zeker van dat dit vele jaren geleden niét het geval zou zijn, en er tenminste één volwassene, in het beste geval een controleur of chauffeur van de busmaatschappij, was tussenbeide gekomen, of zo was dat althans in mijn “jonge tijd”, waar ik meermaals dat soort van incidenten op en rond de bus zag gebeuren.

Tegenwoordig mag men al blij zijn dat de meute zich plots niet tegen de interveniërende held(in) keert, of dat diezelfde koene redder – door de ouders van de protagonisten – een proces wordt aangedaan, en van die kant is het dus min of meer begrijpelijk dat de meesten liever de andere kant op kijken. Zo zijn we nu eenmaal geworden…

Dit voorval an sich, de totale apathie van omstaanders en de geveinsde empathie (massa hysterie?) op de sociale media illustreren duidelijk naar waar het in deze maatschappij van groeiend individualisme, kortzichtigheid, verdwazing en verkleutering zal evolueren. Hoog tijd om de kudde een (nieuw?) geweten te schoppen.

Ik noem mezelf vaak een sociaal-misantroop, en met reden, gezien het duidelijke deficit van deze samenleving.

4 thoughts on “Schandpaal

  1. Groot gelijk. Het merendeel die brult had niets gedaan hadden ze daar gestaan. En inderdaad het is de dag van vandaag niet altijd even eenvoudig om tussen beide te komen maar je moet dan ook weten wanneer dat wel/niet fysiek hoef te zijn. Een meisje van 15 kan ik na 2 zinnen wel doen lopen en ik betwijfel sterk dat ze mij daarvoor kunnen vervolgen. Aan mijn bushaltes moeten ze alvast niet proberen 🙂

  2. Het is in het begin ook niet echt duidelijk wat er precies aan de hand is.
    Je ziet een meisje zitten, en een ander wil haar doen rechtstaan, maar waarom?
    Pas op het eind ontspoort het, en ik kan me voorstellen dat het voor omstaanders dan niet makkelijk meer is om te gaan ingrijpen, vooral omdat het meisje gewoon blijft zitten en alles ondergaat. Ze geeft ook totaal geen signaal dat ze hulp nodig heeft of dat ze het niet leuk vindt.
    Als ik hier getuige van was geweest, dan had ik ook niets gedaan, omdat de context zo vreemd is.
    Nu pas leren we dat ze autistisch is, en dus allicht niet kon reageren …

    Weet je, toen ik jong was gebeurde dat soort van dingen ook, maar niet zo erg.
    We zijn het gewend dat groepjes (meestal gekleurde) jongeren terreur uitoefenen, en als je er iets van zegt keren ze zich tegen jou …
    Mijn zoon is gisteravond samen met zijn kameraad bedreigd door zo een groepje, ze moesten hun portefeuille laten zien en al het geld dat er in zat afgeven.
    Ze waren net gaan werken, en hadden elk 50 euro verdiend.
    Mijn zoon had dat geld in zijn broekszak gestopt, en kon dus maar 3 euro laten zien. De vriend is zijn zuurverdiende centen kwijt … Ze waren met twee, ze zijn allebei vrij groot (1m90) en toch moesten ze het hoofd buigen tegen zo een groepje uitschot … en de zoon accepteert dat gewoon “Tja, we hadden ze zien komen en we zijn niet omgedraaid, tis onze eigen schuld” was zijn reactie …

  3. Tja, helaas was ik een dikke 25 jaar geleden in exact dezelfde positie als de “gepeste”. Ook toen gebeurde er niets en keken leerkrachten & medeleerlingen hoogstens meewarig toe, maar negeerden meestal het geheel.

    En toch… ik geef je 100% gelijk dat de omgekeerde schandpaal ook absoluut misplaatst is en helemaal niets opbrengt. En dat die mensen inderdaad ubercorrect ageren aangezien het nu eenmaal “moet” en gemakkelijk gaat via social media..

Geef een reactie

