Kijkbuis

Ik heb net een of andere claustrofobische horrorfilm gekeken die ik gisteren had opgenomen met de digicorder. Dat soort films is not really my cup of tea, doch dit om te illustreren dat ik zowat alles in uitgesteld relais bekijk – zo is dat wanneer ge in ploegen werkt – en lustig de reclameblokken doorspoel. Ge zou voor minder, gezien de ronduit infantiele reclamespots die geen hond interesseren, tenzij dan diegenen die dagenlang voor hun lichtbak liggen te vegeteren of sukkelaars wiens hersenen reeds jaren op sterk water staan.

In de Knack van vandaag wordt dan weeral geopperd dat we in nabije toekomst zullen moeten betalen om programma’s op te nemen omdat de mediahaaien op die manier veel te veel reclame-inkomsten moeten ontberen. Het verwondert me niets, omdat de aandeelhouders tevreden moeten gehouden worden, en wanneer er te weinig naïeve consumenten te vinden zijn om zich al deze commerciële onzin door de strot te laten rammen kan je ze nog steeds dwingen.

Zo is mijn eigenste moeder, die wel eens graag een stukje BBC meepikt, zo goed als verplicht om van analoge naar digitale TV over te stappen, omdat de snoodaards van Telenet er niet beter op hebben gevonden om stoemelings een aantal Tv-kanalen (en niet van de kleinste) van de kabel te halen om meer “bandbreedte” te voorzien voor digitale televisie. In de commerciële logica is het haast vanzelfsprekend dat iedereen zitten te wachten op elvendertig kanalen, het ene al afstompender dan het andere, en bovendien bereid zal zijn om daarvoor diep in de buidel te tasten. Mijn ma daarentegen was tevreden met haar twintigtal analoge kanalen waarvan ze er slechts een zestal frequent bekeek, en dan durven die schaamteloze geldwolven haar BBC afnemen, in plaats van grote kuis te houden onder de -tig kinder- en sportkanalen. Tssssk…

Laat ik het zo stellen: wanneer ik ooit één cent moet betalen om programma’s op te nemen pleur ik mijn digicorder de deur uit. Ik zal in de bib wel een film gaan lenen, en met een digitale antenne pluk ik wel de staatszender uit de lucht. In feite zou diezelfde staatszender, alsook buitenlandse staatszenders gewoonweg gratis ter beschikking moeten staan van de belastingbetaler, en als ik dan zin heb in een of andere themazender wil ik daar graag een (kleine) bijdrage voor betalen, op voorwaarde dat ik dan meteen van die onnozele reclameblokken ben verlost. Zelfs nu heb ik amper 20 stations – van de 70+ – voorgeprogrammeerd en interesseert de rest me geen lor. Canvas en Auntie Beeb alstublieft, zonder reclame. Tenzij het originele en grappige – grappige! – reclame is, zoals hier beneden geïllustreerd. Dan wil ik misschien nog even blijven hangen.

Geef een reactie

