Festival

’t Zijn Gentse Feesten, en had ik het journaal niet bekeken dit weekend was het waarschijnlijk zelfs volledig aan me voorbijgegaan. Ik ben daar vroeger – uiteraard – ook naartoe geweest. Hele dagen of soms slechts een avondje meegepikt, in de gietende regen of in een verzengde zon. Steevast massa’s volk, platte pils uit plastieken pottekens (tenzij ik een kroeg vond met relatief weinig volk) en vooral veel te veel geld opsouperen. Het kan me eigenlijk nog weinig bekoren, en dat geldt niet alleen voor de Gentse festiviteiten, maar ook voor die andere stadsfestivals die ooit gezellig begonnen en algauw te commercieel werden om vervolgens volledig uit de voegen te barsten. Mij ziet ge al jaren niet meer op Marktrock, Suikerrock, Maanrock of de Lokerse Feesten. Als het kan pak ik liever een kleinschalig evenement mee (zoals de Dijlefeesten, een paar weken geleden), alwaar ik met een glazen (!) pint de boel op afstand kan aanschouwen.

Neen, ’t is zeker den ouderdom niet, maar ik kan gewoonweg niet meer tegen die massa’s volk. En toch zijn er een paar die ieder jaar trachten van me te overtuigen om het toch nog eens te proberen. Twijfelend tussen goesting en slechte ervaringen van jaren geleden.  Benieuwd of ik me deze zomer (?) alsnog laat ompraten!

Geef een reactie

