Buizen

Een week vakantie zorgt voor goede voornemens. Eentje daarvan was het vervangen van spoelbak en aanrecht in mijn keuken, alsook nog wat kleur brengen in mijn woonkamer door één muur knalrood te schilderen (het is me écht te wit). Afin, met goeie moed trok ik naar Ikea, alwaar ik reeds na twintig minuten buiten stond met het benodigde materiaal. Twintig minuten, want ik had mezelf reeds voorgeprogrammeerd om me niet te laten verleiden tot het kopen van allerhande hebbedingen, laat staan dat ik veel goesting had om de hele toer te doen tussen al dat slenterend volk dat daar – meiner Meinung nach – enkel slentert om dag te breken.

Thuis aangekomen met het idee dat de klus op een uurtje of twee geklaard zou zijn, was ik een tijdje later al volop bezig met de vorige eigenaar te vervloeken die een g*ddamned klungelaar is. Zo ontdekte ik bij vorige renovatiestonden al een paar staaltjes van zijn geprul en gefoefel, om deze keer geconfronteerd te worden met pvc buizen die godbetert aan elkaar gelijmd waren, terwijl die dingen gewoon in elkaar geschroefd kunnen worden. Om nog maar te zwijgen van de watertoevoer en het feit dat de keuken wel erg smal is en er een en ander op maat diende gezaagd te worden.

Op zo’n momenten breekt het koude zweet me uit – ik ben nu eenmaal niet echt een handige Harry – en wou ik dat pa zaliger er nog was om de juiste aanwijzingen te geven, want die man kon zowat alles. Het kwam er dus weeral op neer om flink te improviseren (met een zelf geconcipieerde buizenmeccano spelen en kwistig met silicone omspringen) en een paar keer op en neer naar de Gamma te crossen om ’s avonds, nadat de boel er – zonder overstromingsgevaar – eindelijk stond, afgepeigerd in het café te belanden. Dat schilderen kan dus nog even wachten.

Misschien dat er ooit iemand over mijn buizenwerk zal schrijven. Maar het werkt wel.

Geef een reactie

