Om achterover te vallen

Dan zijt ge stoemelings de wall aan het lezen op facebook, en komt ge tot de vaststelling dat er nét iets teveel “ik kan het niet geloven” en “rest in peace” berichten her en der opduiken. Goed, dat betekent uiteraard dat er een van mijn facebookvriendjes een dierbaar iemand verloren is, en zelfs al is het een heel verre kennis en gaat het om zijn/haar favoriete huisdier, dan nog zal ik een klein “sterkte”-berichtje achterlaten, want ik weet ondertussen goed genoeg hoe die persoon zich moet voelen. Die eerste reactie, tussen al die andere weetjes op de facebookwall valt je misschien nog niet helemaal op, tot de Euro valt – het worden er opeens toch wel erg veel – en ik haast achteroverviel om vast te stellen dat het een goede kennis betrof, die plots was overleden. Dat moet ge dan lezen op Facebook, gezien we – de korte tijd dat we elkaar iets intensiever kenden – nooit gemeenschappelijke vrienden hebben gehad.

Dit is dus de tweede keer dat ik dit soort nieuws via het vermaledijde Facebook moet vernemen, en zelfs al was het gewoon een goeie kennis, waar het contact wat mee verwaterd was, moet ik u bekennen dat ik toch erg geschrokken ben. Geen half drama, zoals indertijd met Rhiannon, maar toch erg schrikken en een naar gevoel achteraf.

Laat ik even duidelijk wezen: ik ben veertig jaar, en mensen zoals ik dienen op Facebook te lezen dat Jef en Marie eindelijk, na een veel te lange vrijage gaan trouwen, dat Louis en Zulma nog rap een kleine uk hebben gekocht, dat Sylvain zich te pletter heeft geamuseerd op zijn verre reis en dat Eleonora dan toch dat appartement heeft gekocht. Voor dat andere nieuws is het godbetert dertig jaar te vroeg!

One thought on “Om achterover te vallen

Geef een reactie

