De Sint

Ik was volledig vergeten dat dit weekend de goedheilig man op bezoek kwam, en gelukkig werd ik er verleden week op attent gemaakt dat ik nog een en ander diende te kopen voor de twee petekinderen die ondertussen aan mijn portefeuille zijn toevertrouwd. Boeken uiteraard, van het goeie oude soort kinder- en jeugdboeken die ik vroeger las en herlas tot ze gewoonweg uit elkaar vielen, gezien ik vertik om mee te draaien in de laatste nieuwe japanse speelgoedrages en ik graag het educatieve aspect van mijn peterschap wens te onderstrepen.

De neefjes en nichtjes hadden de buit reeds binnengehaald bij de ouders, de grootouders van de schoonfamilies, en via de andere peters en meters, kwamen ze bij mijn moeder aan, om de reeds volgestouwde kofferbakken nog wat aan te vullen met pokkedure plastieken brol, gebaseerd op de laatste videogames of (ronduit slecht getekende) tekenfilms. Kirrend en roepend – want allemaal lijdend aan ADHD, ADD of ander luxe excuus – werd het kot bijna afgebroken en graaiden de handjes het verpakkingspapier wild van de dozen. Mijn boeken werden alras, nadat er een halve smalende blik op werd geworpen, bij de hoop van speelgoed gegooid die niet interessant genoeg is en waarschijnlijk een paar jaar stof gaat vreten in een of andere doos om dan met het grote vuil weggegooid te worden. Waar gaat ze het allemaal kwijt geraken, vraag zusterlief zich af. Want er was reeds Halloween, de verjaardagen en binnenkort is het alweer de beurt aan de kerstman. Voor de kinderen is het alweer een “krijg-dag” zoals er zovele zijn, en binnen een paar jaar zal de commercie er nog wel eentje bij creëren.

In mijn tijd – zegt ondergetekende oude knar – ook een tijd van crisis, en zelfs devaluaties, leek er nog geen overdaad te bestaan. Althans toch in ons kleine dorp waar we blij waren met die ene doos lego en daar nog eens maanden zoet mee waren. Halloween was iets uit Amerikaanse films en de kerstman bracht enkel wat zoetigheid voor onder de kerstboom (of schoolgerief godbetert, sindsdien heb ik hem nooit meer kunnen uitstaan). Maar dat waren dan ook de tijden zonder kindertelevisie, toen we gingen buitenspelen wanneer het weer dat maar enigszins toeliet, en ik een correctieve draai rond mijn oren kreeg als ik roepend en kirrend het kot wou afbreken en ik gewoonweg een moeilijk kind was omdat het woord ADHD nog moest worden uitgevonden.

Maar de tijden veranderen, en opvoeden wordt zowat een onmogelijke taak. Er is de carrière, die toelaat om smakken geld te verdienen zodat de fermette en de SUV’s afbetaald kunnen worden, en gelukkig is er nog grootmoeder, de onthaalmoeder en de crèche want om zelf op te voeden blijft er haast geen tijd meer over. Wanneer ik dan vraag waarom ze überhaupt aan kinderen zijn begonnen word ik bekeken als een of ander buitenaards wezen – wie wil er nu geen kinderen? – die daar geen verstand van heeft omdat hij een kinderloze vrijgezel is. Het is zelfs afzien tegenwoordig met die opvoeding van kinderen, want kinderen krijgen moet omdat het… moet laat ik me dan vertellen. En ge wordt daar zo moe van.

Gelukkig zijn er dan nog de “krijg-dagen”, waarbij ge uw kinderen, die vaker “ik moet” gebruiken dan “mag ik”, compenseert voor de gemiste quality time met bergen speelgoed, die morgen in een of ander hoekje liggen te verkommeren omdat ze zo snel hun interesse verliezen. ADD weet u wel?

Misschien ben ik een oude knar er misschien ken ik er niks van de opvoeding van kinderen, maar voor mijn part veegt de sint zijn kl*ten aan de consumptiemaatschappij en het politiek-correcte gewauwel en keert hij terug naar het aloude credo: “wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe.”

En dat geldt ook voor de ouders.

2 thoughts on “De Sint

  1. Hèhè, zoals altijd ligt het probleem in de definitie van “braaf” en wie die definitie mag geven. Laat ons daar eens een conclaaf over organiseren 🙂

Geef een reactie

