Leer-raar

Ge hebt waarschijnlijk ook gehoord dat het niveau van algemene kennis van de huidige generatie leerkrachten in spe op zijn minst ondermaats is, en waarschijnlijk hebt ge ook de online test gedaan. Bloody gemakkelijk, die test. Ik scoorde 91/92 en dan enkel en alleen omdat ik de nieuwe Italiaanse premier niet had herkend, maar die is dan ook iets minder flamboyant dan Berlusconi.

Indien de resultaten van deze test 100% waterdicht zijn – en ik vrees er voor –  staan ons vrolijke tijden te wachten. Nog eventjes en we leven in een idiocracy. Het verbaast me daarentegen niets. We leven nu eenmaal in een hypergeïndividualiseerde samenleving, waar enkel consumeren van tel is, alles “leuk” dient te zijn, vooral niet al teveel inspanning mag vergen en waar alles zomaar uit de lucht lijkt te vallen. Anders wordt het al gauw te saai quoi. Dan heb je nog de verschraling en verkleutering van de media, om nog maar te zwijgen van oppervlakkigheid in het algemeen. Wat wilt ge, wanneer enkel nog de boodschap telt, al is het maar in een tussentaaltje, vol schrijffouten of neergepend (pardon getypt, op een touchscreen) in sms-taal. Waar ge alles kunt terugvinden op het immer aanwezige (mobiele) internet en parate kennis banaal wordt omdat ge “het toch kunt opzoeken”. Waar pa en ma denken dat hun kinderen – en nét hun kinderen alleen – perfect geschikt zijn om dokter en advocaat te worden, om aldus veel geld te verdienen en bovendien hun status – en die van de ouders – de juiste uitstraling te geven. Waar politiek-correct gezwets de slaagresultaten (van bepaalde groepen) wenst op te krikken door het niveau te laten dalen. Etcetera. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Daar ik er van uit ga dat de gemiddelde schoolgaande jeugd over een normale intelligentie beschikt is er – mijn inziens – maar één oplossing: drastisch verhogen dat niveau! Terug naar een soortement Retorica, en vervolgens verplichte ingangsexamens voor al diegenen die hoger onderwijs wensen te volgen. Met een beetje meer inspanning (en een trap onder hun kont en die van hun ouders) komen zoon- en dochterlief er ook wel. Misschien is er ook nog een trap onder de kont van de huidige minister van onderwijs nodig.

Tegelijkertijd, gezien de jeugd nu toch allemaal rocket-scientist gaat worden, vinden we bij ons in het bedrijf nog amper goeie geschoolde technici. Opwaarderen dus, die technische scholen! Maak het beroep van technicus terug sexy! Afin, de juiste man en de juiste vrouw op de juiste plaats, en dit naar ieders kunnen en vermogen. Gezond boerenverstand me dunkt.

Dan was het wel even anders bij de vermaledijde paters waar ik school liep en die bij deze toch nog een (kleine) verdienste hebben gehad. Over de rest ga ik zwijgen, maar dit geheel ter zijde. Mijner gal is gespuid. Ik voel me al een stuk beter.

Ben ik nu een reactionair? Of misschien een zwartkijker. We are all doomed.

Afbeelding

9 thoughts on “Leer-raar

  1. Helemaal mee eens.

    Ik vind het triest dat men tegenwoordig zo neerkijkt op technisch geschoolde mensen. Terwijl het een combinatie vereist van heel wat praktische ervaring en theoretische kennis. Tegenwoordig is het zo erg dat haast niemand nog in staat is tot de eenvoudige handeling van het vervangen van een band van zijn of haar fiets, daarvoor moet men al bij een fietsenmaker langsgaan. Of het vervangen van een TL-lamp. We kweken tegenwoordig luitjes met twee linkerhanden en het brein van een zombie, steeds op zoek naar onmiddellijke behoeftebevrediging en vooral ‘leuke’ dingen..

  2. Ik was die test op de site van Knack aan het afleggen en scoorde eigenlijk wel goed (maar niet zo goed als jij). Maar plots liep alles vast en toen ontbrak mij de moed en de tijd om helemaal opnieuw te beginnen (het moet leuk blijven, hé 😉 en zo miste ik dus mijn ultiem moment de gloire (het posten van de resultaten op mijn FB en de vele vind-ik-leukjes ;-). Niet leuk! Een trap onder de kont van diegene die die test heeft geprogrammeerd, zou ik zo zeggen (ik heb namelijk op FB reacties gezien van nog andere mensen bij wie het vastliep).

  3. Wel ik ben het volledig met je eens, heb een zoon in het 1 ste secundair en hij slaagt er nog steeds niet in om foutloos te schrijven, maar hij vindt zichzelf wel ne slimme,……en het liefst verdwijnt hij in de virtuele wereld,……en dat noemt hij “vrienden”,……en waar ik me soms toch ook vragen over stel is de projectjes die ze moeten maken voor school, zouden ze niet beter meer energie steken in het dt-probleem op te lossen, zelfs de leerkrachten en dit is echt gebeurd, op het rapport vond ik een dt-fout en een leerkracht die opmerkingen meldde 2 x een dt-fout,……zegt dat voldoende???

Geef een reactie

