Fluppe

Ik heb mij steeds – op de achtergrond – wat beziggehouden met politiek, of er dan toch een sterke interesse in gehad, en sommigen onder u weten dat ik niet bepaald hou van het concept “België” en nog minder van zijn monarchie. Bij deze, ter vermaak, ter lering en tot meerdere eer en glorie van Fluppen den Taaien (onze nieuwe Rwa des Belges) een copy/paste van een conversatie welke ik voerde op de FB pagina van een royalistische medemens omtrent deze gebeurtenis. Uiteraard zijn de namen aangepast.

Heerlijk vond ik dit gesprek. Koekendozenromantiek: you’ve got to love it!

Echten Belz: Leve Koning Filip!

Delphine Boel: Up yours

Middernachtsdromer: Leve de republiek!

Echten Belz: Dat heb je al gezegd op je eigen pagina. De plaat blijft hangen?

Middernachtsdromer: Om middeleeuwse systemen van erfopvolging uit te bannen moet je soms drastisch te werk gaan

Echten Belz: je hebt gelijk Middernachtsdromer. Het is veel beter een gemanipuleerd verkiezingssyteem te installeren dat altijd dezelfde corrupte idioten in plaats houdt.

Vive le Rwa: je hebt gelijk Echten Belz. De koning wordt hier tenminste jarenlang op voorbereid. Bovendien kost een republiek ons een pak meer geld.

d’Ypersele de Strihou: @Middernachtsdromer : denk je nu werkelijk dat een president aan het land zal denken en niet aan zijn eigen zakken? Het koningshuis is NIET geldgeil, politiekers wel. Bovendien is de macht vd koning beperkt, zijn invloed echter niet. Gedenk ook hoe het koningshuis in het verleden Belgie ‘gediend’ heeft, dat heb ik nog maar weinig gezien van onze politici… (Spitaels, Coeme, VDBroecke, Mathot…) Belgie heeft iemand nodig die boven de politiek staat, democratisch verkozen of niet, who cares ? Wat telt is dat hij invloed heeft en echt begaan is met het volk. Ik weet uit ondervinding dat Boudewijn en Fabiola talloze problemen van mensen hielpen oplossen, zonder dat daar geruchtbaarheid werd aangegeven. Dat wouden ze immers niet. Laten we aub ophouden met die mensen door het slijk te halen, ik vind dat ze dat niet slecht doen !

Middernachtsdromer: Ik denk dat FB niet echt het medium is om dit soort zaken te bepraten – daar bestaan politieke fora voor – doch toch even een kleine reactie. Het koningshuis is niet geldgeil? Wat dan oa met Fabiola die onlangs in opspraak kwam met bedenkelijke financiële praktijken? Ten tweede, een monarchie dient afgeschaft uit principe: het kan niet dan iemand (ceremonieel) leider wordt van een land, enkel en alleen maar omdat hij uit de juiste broek is gevallen. Monarchie rijmt niet op democratie. Uiteraard respecteer ik uw mening, doch ik wil tevens ook vermelden dat ik niet achter het concept België sta en mijn aversie tov monarchie dus niet helemaal vreemd is Tot slot: ik ben voorstander van het Zwitsers systeem (kijk maar ‘ns op Wikipedia) dat quasi niets kost. Koekendozenromantiek laat ik graag aan me voorbijgaan

Echten Belz: En dan nog enkele FEITEN vergeten; waar zat Albert 1 tijdens de Eerste Wereldoorlog? Waar zat Leopold 3 tijdens de 2e Wereldoorlog? Juist, in België tussen zijn volk. Ze zijn niet rap-rap gevlucht als lafaards, zoals de volledige 2 regeringen hebben gedaan. Ze hebben hetzelfde risico (indien niet groter) gelopen als de Belgen.

Middernachtsdromer: Zat Leopold niet op de koffie bij den Dolf? En stemde de helft van het volk hem niet weg na WO II (dat zijn ook feiten, om nog maar over Polle 2 te zwijgen )

Echten Belz: Daaag Middernachtsdromer

Middernachtsdromer: I rest my case

Echten Belz: Ik ben royalist, zoals het merendeel van de (stille) belgische bevolking. If you don’t like it, un-friend me.

Middernachtsdromer: Ik ben republikein, en niemand heeft hier gezegd dat ik geen andere overtuigingen respecteer. Niet zo op uw p*k getrapt zijn, ik zie u nog altijd graag hoor;-)

Echten Belz: wat is een p*k?

3 thoughts on “Fluppe

  1. Ik ben dan wel stil, maar geen royalist.
    Maar de vraag van den “echten Belz” vind ik heel terecht, wat is dat nu juist een p*k? En kun je daar dan op trappen? Ik dacht verdemme dat je op een p*k (met ck) moest slaan (met een stick).
    Anyway. Politiek en koningshuis, wat hebben ze er deze week weer een kak aangehangen.

Geef een reactie

