De eindejaarsvragen!

In een poging om deze – in slaapmodus vertoevende blog – wat nieuw leven in te blazen, ga ik mij, traditiegewijs, nog eens wagen aan de eindejaarsvragen. Het is ondertussen al van september geleden dat ik hier nog een woord heb neergepend, en dat is enkel en alleen te wijten aan lichte aversie van beeldschermen, daar waar ik hele dagen achter zo’n zelfde lichtbak zit en tegelijkertijd de parels oppoets die toch maar voor de zwijnen zijn bestemd. Daar waar ik u al het beste voor het nieuwe jaar toewens, wens ik mezelf dus vooral een frisse dagdagelijkse bezigheid toe, die maakt dat ik met plezier de dagelijkse boterham ga verdienen.

Maar laten we maar meteen van wal steken met de eindejaarsvragen!

Wat vindt u de belangrijkste gebeurtenis, evolutie of trend van het voorbije jaar?

Persoonlijk: mijn stamcafé dat definitief de deuren sloot! De laatste échte bruine kroeg van deze stad, waar zowel de “kostuums” als de brave arbeider broederlijk aan de toog zaten, waar er nog gemoedelijk kon gepraat worden bij klassieke- of filmmuziek zonder uzelf schor te schreeuwen, waar het stof, de oude gazetten en de plakkerige toog werden goedgemaakt door de keuze aan 600+ biermerken,… het is niet meer… Daarentegen komt er met wat geluk een doorstart op een andere locatie en het zal nodig zijn. Wij – de toogfilosofen van dienst – lopen helemaal verloren….

Algemeen: dat zelfbenoemde progressieven steeds driester worden in hun bedreigingen tegenover iedereen die het niet met hun eens is of er een andere mening op nahoudt. Meer nog, dat het begrip “democratie” voor sommigen enkel telt wanneer hun standpunten uitgevoerd worden en dat alle middelen goed zijn om de boel te saboteren wanneer men zijn zinnetje niet krijgt.

Wat vindt u het beste en wat het slechtste radio- en /of tv-programma van 2014?

Radio: nog steeds een hevige blootstelling aan Q-music. Ik overweeg klacht in te dienen bij het internationaal strafhof. Hautekiet des ochtends op de heenweg naar het werk, en Klara of StuBru op de terugweg, kunnen daarentegen op mijn volledige goedkeuring rekenen.

TV: Game of Thrones blijft goed en ik ben een fan geworden van “The Big Bang Theory”. ’t Is maar dat u het weet. Voor de rest is er niets blijven plakken van de vaderlandsche TV.

Wat is het beste boek dat u in 2014 gelezen hebt, wat is de beste film die u hebt gezien, wat het beste toneelstuk en/of concert, en wat is uw favoriete cd van dit jaar?

Boek: vooral veel herlezen uit oude en vervlogen tijden, waaronder Timmermans, Claes en Van der Hallen, maar momenteel bezig in een puike bio van Churchill. De nieuwe vertaling en herziene uitgave van “Oorlog en vrede” ligt ondertussen nog steeds te wachten op tijd (en goesting).

Beste Strip: de nieuwe van Blake en Mortimer uiteraard; “De Staf van Plutarchus”

Film: zeer genoten van “Her” waarin Scarlett Johansson met verve de stem van een Operating System vertolkt. Deze dame was trouwens ook best te pruimen in “Lucy” en “Under the skin” (aanradertjes!) daar waar ik vroeger dat dit een zoveelste blonde bimbo was. Ik heb me deerlijk vergist. Ook een aanrader: “Calvary” (het moet niet altijd om te lachen zijn)

Toneel: de vakbondsafgevaardigde in ons bedrijf, die net “ziek” wordt wanneer er een stakingspiket – in de bijtende kou – dient opgezet te worden.

Concert: mijn dorpsfanfare uiteraard, ook al omdat ik geen andere concertzalen van binnenuit heb gezien 🙂

Muziek: Hm. Ik herinner mij een paar nieuwe nummers van The Foo Fighters en onze eigenste “Intergalactic Lovers” maar voor de rest toch niet echt iets wereldschokkend gehoord.

Wie wenst u wat toe voor 2015 (ten goede of ten kwade)?

Aan diegenen van slechte wil vooral veel jeuk op moeilijk bereikbare plaatsen, navelverzakkingen en schubbengroei, maar de talrijke mensen van goeie wil – die zijn er nog – wens ik vooral veel plezier en geluk toe, en dan zo van het soort dat op iedereen afstraalt. Beter kan je het niet hebben! 🙂

One thought on “De eindejaarsvragen!

Geef een reactie

