Tent

Zoals Nina reeds stelde in de comments van mijn vorige stuk zou deze blogpost kunnen gaan over de zoektocht naar een geschikte tent en een nieuwe jas, ware het niet dat ik deze laatste puur toevallig in een outlet heb kunnen scoren en de tent , dankzij het wereldwijde web, alras werd gevonden en ondertussen geleverd is. Ijsland is nu niet meteen de bestemming die je bezoekt wanneer zonovergoten stranden uw ding zijn, en het weer schijnt, op zijn zachtst gezegd, erg veranderlijk te zijn. Bovendien gaan we kamperen – jawel – en vandaar dat ik toch enige uren op het internet doorbracht met de zoektocht naar een betaalbare tent die toch enigszins tegen sterke wind bestand is.

Ijsland is niet direct een goedkope bestemming, en de verslagen van bloggers wereldwijd lijken dit te beamen, niettegenstaande hier en daar uitkijken en vooral veel opzoekingswerk doen een groot verschil maken qua tarieven. De ”jeep” (een kleintje hoor) die ik huurde blijkt een stuk goedkoper bij een van de lokale verhuurders – de doorsnee Amerikaan lijkt stoemelings te boeken bij de grote verhuurbedrijven – en om geen kat in een zak te kopen zijn er steeds de reviews op tripadvisor (goud waard die site!). Qua accommodatie leek kamperen ons de goedkoopste optie, na aftrek van de nieuwe tent (een Vango – Schots, aldus weerbestendig, en op het eerste zicht puik materiaal) en met het idee dat we enkel bij ronduit afgrijselijk weer van de verder peperdure ho(s)tels gaan gebruik maken. Met een beetje geluk hoeft dat niet het geval te zijn en de statistieken lijken uit te wijzen dat Mei zowat de droogste maand van het jaar is.

Ik ben er toch niet helemaal gerust in, en herinner me levendig een aantal steenkoude nachten, putteke zomer, in de Rocky Mountains waar ik niet wist waar kruipen in mijn onnozele slaapzak met comfortlimiet van 5°. Ondertussen ben ik de gelukkige bezitter van een “extremer” model waar het comfortniveau -9 is, en zie ik de Ijslandse nachten met nét iets meer vertrouwen tegemoet. Inmiddels ben ik druk bezig met het construeren van een reisroute en heb ik de campings in functie van het aantal bomen – windbreking! – in kaart gebracht. Best moeilijk, gezien bomen nogal zeldzaam zijn op dit eiland, maar de Ijslanders hebben de laatste decennia gelukkig flink bijgeplant.

Stilaan begint de reis vorm te krijgen, en ik kan u verzekeren dat ik reeds aan het aftellen ben. Wordt vervolgd!

3 thoughts on “Tent

  1. Proefdraaien in een vriescel behoort niet tot de mogelijkheden?

    Bij vergissing heb ik een winterse slaapzak, terwijl ik toch echt een mooi weer kampeerder ben ….

    Vriendelijke groet,

  2. Ohh jaloers!! Ijsland is zo mooi! Zeker in mei, bijna 24 uur daglicht, erg bijzonder! Wanneer ga je? Hoop dat je geluk hebt met het weer, altijd maar afwachten daar… Heel veel plezier, benieuwd naar de ervaringen, ik ga je volgen!

Geef een reactie

