Ijsland!

Het is eens iets anders wanneer gij des ochtends uw tent opentrekt en – in plaats van uw zonovergoten croissants te scoren – onmiddellijk nagaat of uw tent het wel gehouden heeft in de voorbije nacht. Hangt alles nog vast? Geen lekken? Was dat sneeuw vannacht? Want zo gaat dat wanneer gij voor één keer niet in het Zuiden maar in het hoge noorden kampeert en dan nog wel in de korte flits die ginder “lente” heet maar eerder op een doorsnee Vlaamse maand februari lijkt.

De vlucht naar Ijsland was uneventful en wat mij betreft is Icelandair best een aardige maatschappij. Sneller dan ik eigenlijk had verwacht stonden we reeds in Keflavik alwaar de zon scheen (ha!) en waar de koude lucht zo zuiver is dat ge deze bijna kunt knabbelen. Daar we geen tijd te verliezen hadden ging het op een drafje – met een zware rugzak, waarbij mijn rug mij er aan herinnerde dat het jaren geleden was dat ik nog backpacker was geweest – naar het autoverhuurbedrijf alwaar ik een klein tweedehands (die prijzen!) viertrekkertje had gereserveerd om vervolgens fluks richting Reykjavik te rijden. Neen, wij zijn niet eerst naar de Blue Lagoon getrokken – dat is een grote tourist trap, en wij hadden een alternatief waarover later meer – maar eerder richting kampeerwinkel om een extra grondzeil en hamer te kopen, gezien het nogal onnozel leek om een hamer mee te sleuren in onze baggage, en vervolgens naar een supermarkt om onze eerste lading proviand in te slagen, want wij gingen uiteraard zelf koken – zo niet zou het geen echte kampeertrip zijn.

De kilometers tussen Keflavik en de hoofdstad zagen er lichtelijk onheilspellend uit. Een pokdalig maanlandschap waar geen boom te bekennen valt en gij u onmogelijk voor wind of regen kunt verschuilen. Het was dan ook een opluchting om vast te stellen dat Reykjavik best een groene stad is (er stond alleen nog geen blad op de bomen) en de stadscamping enorm goed mee viel. De temperatuur kwam niet boven de 6° uit, maar in de zon viel het best mee. Het was dan ook verwonderlijk om een eerste keer met het snel veranderende Ijslandse weer kennis te maken en diezelfde nacht geen oog dicht te doen vanwege de slagregens die onze tent tormenteerden. Fijn om de volgende ochtend, koud, miezerig en grijs, vast te stellen dat onze tent uit het juiste zeil gesneden is.

Nu moet gij u voorstellen dat er op Ijsland een ringweg loopt, en dat de zo goed als de enige grote geasfalteerde baan is, of toch voor een groot stuk, en de vele attracties en wonderen der natuur her en der rond deze ringweg verspreid liggen. Gij kunt kiezen of ge deze Þjóðvegur wijzer- of tegenwijzerzin volgt – wij deden het laatste, en zowat iedere toerist zal ook deze zelfde weg volgen. Aldus stond onze eerste dag in het teken van de zogenaamde “Golden Circle” welke ook enorm populair is bij de dagjestoeristen (die bestaan, vanwege de korte stopovers van Icelandair onderweg naar de US of A) en gij u aldus niet teveel dient te storen aan de hele hordes bussen die allemaal in dezelfde richting vertrekken, en waarbij dat laatste in mijn geval weinig zin heeft. Bij onze eerste stop – Thingvellir – werd ik aldus geconfronteerd met het fenomeen “selfie-Chinees” en kwam ik tot de vaststelling dat het alweer een tijdje geleden was dat ik op de internationale boemel ben geweest en met een aantal trends totaal niet mee ben. Over Thingvellir (de dubbele “l” spreekt gij uit als “tl” in het Ijslands) kan ik u vertellen dat dit een plaats is met een enorme geschiedkundige betekenis voor de Ijslander – hier hielden de vikings hun volksvergaderingen – maar buiten een aantal flinke rotsen is er van die vergaderplaats weinig te zien, en het zal wellicht aan mijn humeur gelegen hebben – grijs miezerig weer en selfie-Chinezen – dat ik het een beetje aan me liet voorbijgaan. Wel spectaculair is de rift – de scheiding tussen de continentale platen van Europa en Amerika – die daar zomaar uit de grond komt en duidelijk te onderscheiden is.

Afin, het duurde niet lang vooraleer we richting Geysir trokken – jawel, dé Geysir, waar al die andere hun naam vandaan hebben gehaald – met het idee dat er daar iets meer leven in de brouwerij zou komen. Ik vond het alleszins prachtig om, na lange jaren, weer geconfronteerd te worden met dit soort van geothermische verschijnselen – en de geur van rotte eieren die meteen happy memories terugbrachten – maar om ietwat contraire te zijn moet ik stellen dat de Strokkurgeiser, want Geysir heeft er al een paar jaar de brui aan gegeven, slechts een waterketeltje lijkt in vergelijking met de Old Faithful in Yellowstone, maar desalniettemin vond ik het prachtig!

Vervolgens kwam een icoon van Ijsland aan de beurt: de Gullfoss, die gij allen IMG_20150523_141252waarschijnlijk kent van prentbriefkaarten en andere parafernalia. Een kanjer van een waterval zonder weerga. Ook hier heel wat selfie-Chinezen (die mensen zijn vergroeid met hun selfiestick) maar dat kon me weinig deren bij het aanschouwen van een waterval waar ge haast niet op uitgekeken raakt. Wel opletten voor de hele wouden aan statieven met telelenzen, want sinds we ons geen zorgen meer moeten maken om pellicule en ontwikkelingschemicaliën blijkt iedereen plots fotograaf te zijn. Mijn prentjes, geschoten met mijn mobieltje, geven nog bijlange niet de grootsheid van dit natuurwonder weer, en dat kunt gij, me dunkt, met de beste apparatuur ook nooit weergeven.

Een paar hete kommen soep-met-schapenvlees later (het was berekoud) ging het dan IMG_20150524_073328naar de tweede overnachtingsplaats, want we hadden reeds een flink aantal kilometers achter de kiezen, en het was nog een hele rit naar Seljalandsfoss, waar wij bij deze bekende waterval – waar ge helemaal achter kunt lopen en kletsnat wordt – onze tent voor de  nacht zouden opslagen. Daarna zouden wij naar minder bevolkte oorden trekken.

De dikke slaapzakken waren snel dichtgeritst en de eerste drukke dag deed de rest …

Meer volgt binnenkort en nog wat foto’s vindt gij alhier!

6 thoughts on “Ijsland!

  1. Persoonlijk vond ik de Blue Lagoon geen tourist trap. Ok, het is er druk en er zijn idd wel veel toeristen, maar dat heeft mij geenszins gestoord. De ervaring op zich is zeer leuk en de faciliteiten zijn tot in de puntjes verzorgd.

Geef een reactie

